بررسی تاثیر افزودن پرزدمیم و نئودمیم و مقایسه آن با ایتریم، بر خصوصیات جذب گازهای فعال در جاذب شیمیایی تبخیر نشونده پایه زیرکونیم-کبالت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش جاذب[mk1] ی با ترکیب 75 درصد وزنی زیرکونیم، 22 درصد وزنی کبالت، 1.5 درصد وزنی پرزدمیم و 1.5 درصد وزنی نیودمیم سنتز شده است تا تاثیر این عناصر بر شرایط فعال سازی و خواص جذبی آن [mk2] بررسی و با تاثیر ایتریم مقایسه شود. با توجه به اکتیویته بالای جاذب های تبخیر نشونده، برای از بین بردن لایه اکسیدی، نمونه ها ابتدا به مدت 20 دقیقه در دمای  100 قرار داده شده و سپس به مدت 80 دقیقه در دماهای  360 فعال شدند. نتایج تست جذب بر حسب تغییرات فشار و دما زمان مشخص که شروع دمای فعال سازی برای نمونه حاوی ایتریم تقریبا 60 درجه کاهش داشته و از  260 به  200 رسیده است. فشار شروع تست جذب در محفظه جاذب برای همه نمونه ها 1.5×10-5 mmHg بوده که فشار نهایی سیستم با جاذب حاوی ایتریم کمترین میزان را داشته و برابر باmmHg 1.3×10-6است. همچنین بعد از پایان فعال سازی و ثبت فشار نهایی ارتباط بین راکتور و پمپ های خلاء قطع شده تا زمان لازم برای شکستن خلاء از mmHg001/0 تا mmHg 2/0 مشخص شود. حداکثر زمان شکستن خلاء برای نمونه حاوی ایتریم بوده که برابر با 4955 ثانیه می باشد. با توجه به نتایج به دست آمده، عملکرد پرزدمیم، نیودمیم و ایتریم نزدیک به یکدیگر بوده و هر 3 عنصر نزدیک به ده برابر فشار سیستم را کاهش داده و زمان شکستن خلاء را به بالاتر از 4000 ثانیه افزایش داده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2116489 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!