اثر آتش سوزی و محصولات آن بر شکل های زیستی و کلاس های خوشخوراکی بانک بذر خاک (مطالعه موردی: مراتع نیمه استپی کرسنک، چهارمحال و بختیاری)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مطالعه حاضر با هدف بررسی و مقایسه اثرات آتش سوزی و محصولات آن بر تغییر شکل های زیستی و کلاس های خوش خوراکی به صورت هم زمان در پوشش گیاهی و بانک بذر خاک در مراتع نیمه استپی کرسنک در استان چهارمحال و بختیاری انجام شد. نمونه برداری از پوشش گیاهی و بانک بذر خاک به روش تصادفی طبقه بندی شده و در 3 سایت با سابقه آتش سوزی یک ساله انجام گرفت. همچنین، در بخشی از منطقه که در چند سال  اخیر آتش سوزی در آن رخ نداده بود، نمونه گیری از بانک بذر خاک جهت اعمال تیمارهای محصولات آتش انجام شد و تیمارهای مربوط با محصولات آتش بر آن ها اعمال شدند. نتایج نشان داد تروفیت ها در بانک بذر خاک و کامفیت ها در پوشش سطحی فراوان ترین شکل زیستی را تشکیل دادند. درصد فراوانی نسبی کلاس خوش خوراکی III در اثر آتش سوزی افزایش معنی داری در بانک بذر خاک داشت، اما آتش سوزی در پوشش سطحی باعث کاهش معنی دار درصد فراوانی کلاس خو ش خوراکی III شد. از بین تیمارهای مورد بررسی نیز تیمار حرارت C°80 باعث افزایش معنی دار تراکم جوانه زنی در کلاس های خوش خوراکی III و II نسبت به تیمار شاهد گردید. بنابراین می توان نتیجه گرفت که با توجه به اثرات آتش سوزی و تغییر در ذخایر بذری پس از آن، بانک بذر خاک منبع کاملی برای احیاء و همچنین افزایش تولید گونه های خوش خوراک پس از آتش سوزی نمی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
106 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p2120082 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!