روابط بافتی- شیمیایی کانی های آپاتیت- مونازیت- زنوتیم در کانسار آهن ± آپاتیت لکه سیاه (شمال شرق بافق): شواهدی از تکوین یک سامانه گرمابی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کانسار آهن± آپاتیت لکه سیاه در ایالت فلززایی بافق- ساغند (ایران مرکزی) و در سنگ های میزبان ریولیتی قرار گرفته است. کانی های اصلی در این کانسار مگنتیت و آپاتیت هستند که کانی های مونازیت و زنوتیم به صورت میانبار درون بلور و شکستگی های این دو کانی تشکیل شده اند. کانی ها با استفاده از روش های میکروسکوپی و تجزیه ریزکاوالکترونی بررسی شدند. نتایج نشان می دهد که بلور آپاتیت اولیه بوده و احتمالا از ماگمای نخستین با ماهیت مافیک تا فرامافیک نهشته شده است. بلورهای آپاتیت دارای منطقه بندی نامنظم از فازهای تیره و روشن هستند، به طوری که بخش های تیره آپاتیت غنی از میانبارهای مونازیت و زنوتیم ثانویه است. این نتایج با فرآیند انحلال- ته نشینی مجدد سازگار است. طی این فرآیند، بلورهای آپاتیت با سیال های گرمابی تاخیری که در راستای مرزهای بلوری در حال مهاجرت بوده اند واکنش داده و تهی از عناصر خاکی نادر (REE) شده اند. همچنین عناصر خاکی نادر دستخوش جدایش ترجیحی شده اند، به طوری که اغلب عناصر خاکی نادر سبک (LREE) در مونازیت و عناصر نادر سنگین (HREE) در زنوتیم غنی شده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p2127152 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!