مطالعه تطبیقی نظریه لوسی لیپارد با آثارآیینه کاری منیر شاهرودی فرمانفرماییان
در دوران معاصر افزایش حضور زنان در عرصه هنر بین المللی مورد توجه قرار گرفته است. افزایش حضور زنان در عرصه هنرهای تجسمی بخصوص نقاشی در دهه های اخیر شاهد تحول و رشد فراوانی بوده است. افزایش حضور زنان در عرصه هنرهای تجسمی بخصوص نقاشی میدانی برای بررسی می گشاید تا بتوان نقش زنان را در عرصه هنرهای تجسمی دوران معاصر بررسی کرد. زنان معمولا"مضامین جنسیتی را در آثار خود استفاده می کنند و از آثار خود برای نشان دادن هویت و بازنمایی خود و جنسیت بهره می گیرند. در این پژوهش به مطالعه آثار منیر شاهرودی فرمان فرماییان هنرمند معاصر ایرانی پرداخته می شود که در عرصه بین المللی فعالیت درخشانی داشته است. آثار او به شیوه آیینه کاری سنتی بر مبنای هندسه و شکست آینه ها صورت می گیرد، از این لحاظ می تواند با نظریه حفره لوسی لیپارد نظریه پرداز معاصر در حوزه جنسیت مورد تطبیق قرار گیرد که بر مبنای شکست بنانهاده شده است. در این پژوهش مبانی نظری در حوزه جنسیت و نظریه لیپارد به عنوان گرایش نظری مورد مطرح می شود و سپس آثار منیر فرمان فرماییان با این دیدگاه مورد مطالعه و واکاوی قرار می گیرد. محتوای پژوهش حاضر کیفی است و براساس روش شناسی توصیفی- تحلیلی بوده و شیوه گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای صورت گرفته است. این سوالات در این پژوهش مورد مطالعه قرار می گیرد: جنسیت زنانه در آثار فرمانفرماییان چگونه تعریف می شود؟ آثار منیر فرمان فرماییان با نظریه لوسی لیپارد چگونه تحلیل می شود؟ نتایج یافته های این پژوهش حاکی از آن است که آثار منیر فرمان فرماییان دارای بار زیبایی شناسی ایرانی اسلامی است و مبنای اصلی آثارش برمبنای شکست آینه ها و نظم هندسی آن در آثارش است. شکست و حفره در آثار او رکن اصلی اثر هنری است و متاثر از هنجارهای زیبایی شناسی ایرانی اسلامی در هنر آینه کاری است. شکست در آثار او در تکامل فرآیند نهایی اثر کامل می شود و از این منظر مهم ترین تحول در جایگاه آثار هنری او شکست آینه ها است و فرآیند استحاله سنتی ابژه و تصویر استعاری و شکست در آینه ها اتفاق می افتد.
زن ، شکست ، آینه ، جنسیت ، لوسی لیپارد ، منیر فرمانفرماییان
-
تحلیل سبک شناختی مجلس نقاشی شیخ صنعان و دختر ترسا در تالار مسقف تکیه هفت تنان شیراز
*، عاطفه تکرار
نشریه نگارینه هنر اسلامی، بهار و تابستان 1403 -
خوانش آیکونولوژیک شخصیت لیلی در نقاشی های لیلی و مجنون باتوجه به دلالت های اجتماعی دوره قاجار ازمنظر اروین پانوفسکی (1892-1968 م)
*
فصلنامه پژوهش نامه زنان، بهار 1403 -
بررسی نگاره های منطق الطیر اثر کمال الدین بهزاد از منظر عشق شناسی سهروردی
راحیل براتی*،
نشریه پژوهش های ادبیات تطبیقی، پاییز 1403 -
بازشناخت ساختار فرش گلدانی کرمان قرن 17 بر اساس آرا بورکهارت
شیوا علائی یزدی، *
نشریه رهپویه حکمت هنر، بهار و تابستان 1403 -
تقابل نشانگان هویتی از منظر رویکرد جهانی سازی و جهان محلی گرایی مطالعه موردی؛ آثار منتخب آنه محمد تاتاری و رابعه باغشنی
*، مریم پیکری علمداری
نشریه هنرهای زیبا - هنرهای تجسمی، بهار 1403 -
تحلیل جایگاه البسه و زنان لباس پوش در آثار گوستاو کلیمت
راحیل براتی*،
نشریه نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، زمستان 1402