مطالعه تغذیه برگی عناصر کم مصرف (آهن، روی و منگنز) بر عملکرد و اجزای عملکرد لوبیای قرمز (Phaseolus vulgaris L.) در شرایط قطع آبیاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور بررسی تغذیه برگی عناصر آهن، روی و منگنز بر عملکرد و اجزای عملکرد لوبیا قرمز تحت شرایط قطع آبیاری، پژوهشی در سال زراعی 96-1395 در مزرعه ای تجاری واقع در شهرستان مبارکه به صورت کرت های خرد شده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار انجام گردید. کرت های اصلی شامل سطوح قطع آبیاری در سه سطح: شاهد (بدون قطع آبیاری)، یک نوبت قطع آبیاری در مرحله گلدهی و یک نوبت قطع آبیاری در مرحله خمیری دانه و محلول پاشی عناصر ریز مغذی در پنج سطح شامل شاهد (محلول پاشی با آب معمولی)، محلول پاشی منگنز (با غلظت 5/1 در هزار)، روی (با غلظت 5/1 در هزار)، آهن (با غلظت 2 در هزار) و ترکیب این سه عنصر به عنوان عامل فرعی در نظر گرفته شدند. نتایج نشان داد بیشترین ارتفاع بوته (8/61 سانتی متر)، تعداد دانه در غلاف (2/6 عدد) و طول غلاف (1/11 سانتی متر) در شرایط کاربرد تلفیقی عناصر کم مصرف مشاهده گردید که در مقایسه با شاهد (عدم کاربرد عناصر کم مصرف)، به ترتیب به میزان 2/17، 7/34 و 8/16 درصد افزایش داشت. کمترین وزن صد دانه (3/26 گرم) در شرایط قطع آبیاری در مرحله گلدهی مشاهده گردید که در مقایسه با شاهد (عدم قطع آبیاری)، 7/24 درصد کاهش داشت. محلول پاشی توام عناصر ریزمغذی در شرایط عدم قطع آبیاری، قطع آبیاری در مرحله گلدهی و خمیری دانه باعث افزایش عملکرد دانه به ترتیب به میزان 1/21، 8/41 و 8/9 درصد نسبت به شاهد (عدم محلول پاشی) گردید. بر اساس نتایج، در شرایط منطقه مورد مطالعه، محلول پاشی عناصر کم مصرف به ویژه کاربرد تلفیقی آنها می تواند موجب بهبود عملکرد لوبیا گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p2135937 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!