مقابله با تاکتیک عملیات روانی ایجاد تفرقه مذهبی و الزامات سیاستگذاری رسانه ای (مطالعه موردی: خبرگزاری تقریب، تسنیم و ایکنا)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

تحقیق حاضر با هدف مقابله با تاکتیک عملیات روانی ایجاد تفرقه مذهبی و الزامات سیاستگذاری رسانه ای با مراجعه به صفحات خبرگزاری تقریب، تسنیم و ایکنا انجام گرفت که برای این منظور تاکتیک عملیات روانی در قالب 6 مولفه ترساندن و تهدید کردن، تحقیر، یاس و ناامیدی، جوسازی، استهزاء و پراکنده گویی و شایعه با مراجعه به صفحات خبرگزاری های ذکر شده مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش: روش پژوهش، روش تحلیل محتوای کیفی نشانه شناسی تصویر خواهد بود. واحد مشاهده، صفحات خبرگزاری های ذکر شده و واحد تحلیل عناصر بصری موجود در این خبرگزاری ها در بازده زمانی سه ماهه اول سال 1398(اول فروردین تا آخر خرداد) می باشد. یافته ها: نتایج نشان داد تمام تاکتیک های عملیات روانی در صفحات خبرگزاری های تقریب، تسنیم و ایکنا قابل مشاهده بودند ولی در این میان تفاوت فاحشی داشتند به گونه ای که میزان مقابله صفحات خبرگزاری ها به مولفه ی پراکنده گویی و شایعه نسبت به سایر تاکتیک ها بیشتر بوده در حالی که کمترین مقابله با تاکتیک یاس و ناامیدی بوده است. نتیجه گیری: به نظر می رسد خبرگزاری های ذکر شده الزامات سیاست گذاریشان بیشتر در زمینه مقابله یا پراکنده گویی و شایعه بوده است. و توجه کمتری به مقابله با سایر تاکتیک های عملیات روانی ایجاد تفرقه مذهبی داشته اند. برنامه ریزان و متولیان امر می توانند با استفاده از سیاست گذاری های رسانه ای سعی در حل ایجاد تفرقه مذهبی بین مردم نمایند تا آنان نیز نسبت به جنبه ها و تاکتیک های مختلف عملیات روانی اگاه بوده و در صورت ایجاد تفرقه قبل از هر چیز خود نیز با آن مقابله نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 32
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2138216 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!