سیگما: یک بازی جدی مبتنی بر روشی جدید برای بهبود حدت بینایی در کودکان مبتلا به اختلال تنبلی چشم (آمبلیوپی)
تنبلی چشم یکی از مهمترین علل نابینایی، ضعف بینایی یک طرفه در کودکان، جوانان و افراد میانسال است. هدف پژوهش حاضر، طراحی و تولید یک بازی جدی در راستای درمان این اختلال و بررسی تاثیر استفاده از آن بر میزان حدت بینایی در کودکان می باشد.
در این مطالعه ی تحلیلی-مداخله ای، تعداد 60 نفر همگی مبتلا به اختلال تنبلی چشم یک طرفه در دو گروه آزمون و یک گروه کنترل وارد مطالعه گردیدند. جهت انجام مداخله از ابزار تولید شده با نام سیگما (تحت تلفن هوشمند) استفاده گردید. حدت بینایی نمونه ها پیش و پس از مداخله اندازه گیری شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید.
حدت بینایی چشم تنبل 12 نمونه (63 درصد) در گروه آزمون یک بهبود یافته و در 7 نمونه (37 درصد) تغییری مشاهده نگردید. در گروه آزمون دو، حدت بینایی چشم تنبل 11 نمونه (65 درصد) بهبود یافته و در 6 نمونه (35 درصد) تغییری نکرده بود. در گروه کنترل، حدت بینایی چشم تنبل 5 نمونه (27 درصد) بهبود یافته و در 13 نمونه (72 درصد) ثابت مانده بود. یافته ها اختلاف معنی داری را در تعداد نمونه های بهبود یافته میان گروه های آزمون و کنترل در سطح (0/05≥p) نشان می دهد.
استفاده از مجموعه بازیهای سیگما به تنهایی یا در کنار سایر روش های درمانی می تواند منجر به بهبود حدت بینایی در چشم تنبل کودکان گردد.
بازی جدی ، تنبلی چشم ، آمبلیوپی ، حدت بینایی ، درمان
پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.
اگر عضو مگیران هستید:
اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.