بررسی ژئوشیمیایی و تطابق نفت- نفت مخزن سروک و نفت- سنگ منشاء بخش احمدی با استفاده از داده های بیومارکری اجزاء اشباع و آروماتیک در یکی از میادین جنوب غرب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تطابق نفت ها با یکدیگر و با سنگهای منشاء، نقشی اساسی در بررسی سیستم نفتی حوضه های رسوبی دارد. در این مقاله تعداد چهار نمونه نفتی (#A03#, A04#, A09#, A13) از مخزن سروک و دو نمونه سنگ منشاء (#SO1 و #SO2) مربوط به بخش احمدی سازند سروک در یکی از میادین جنوب غرب ایران با استفاده از دستگاه پیرولیز راک ایول، کروماتوگرافی ستونی، دستگاه های کروماتوگرافی گازی (GC) و کروماتوگرافی گازی- طیف سنجی جرمی (GC-MS)، مورد ارزیابی ژیوشیمیایی و مطالعات بیومارکری قرار گرفته اند. بررسی مقاطع نازک میکروسکوپی و داده های راک ایول نمونه های سنگ منشاء بخش احمدی سازند سروک در کنار مطالعات بیومارکری، تاییدکننده شرایط عمیق دریایی و کروژن نوع II است. مطالعه و تعیین درصد برش های اشباع، آروماتیک، رزین و آسفالتن نمونه های مورد مطالعه بیانگر ترکیب پارافینی و بلوغ حرارتی تقریبا بالای نمونه های نفت و ترکیب نفتنی برای نمونه بیتومن حاصل از سنگ منشاء احتمالی در میدان نفتی مورد مطالعه است. بررسی های ژیوشیمیایی نشان میدهد که سنگ منشاء نمونه های نفتی دارای ترکیب لیتولوژیکی کربناته- شیلی بوده که در یک محیط رسوبی دریایی احیایی تشکیل شده اند. براساس نسبت های بیومارکری مشخص شد که نمونه های مورد مطالعه از بلوغ حرارتی بالا و حد واسطی برخوردارند. ترسیم نمودار ستاره ای نسبت آلکان های نرمال و نسبت های بیومارکری، دیاگرام مثلثی C27-C28-C29 استران، بیومارکرهای CPI ،Pr/ (Pr+Ph) ،C32 S/ (S+R) C30 (βα/αβ+βα) ،C23 TT/C30 αβ Hopane و Tm/Ts نشان می دهد که بین نمونه سنگ منشاء و نفتهای #A13 ،#A04 و #A03 تا حدودی قرابت در بیومارکرها وجود داشته و می تواند بیانگر ارتباط ژنتیکی بین نمونه ها باشد. نمونه نفت #A09 با فاصله بیشتر نسبت به سایر نمونه ها بیانگر حضور بیش از یک خانواده نفتی در مخزن سروک میدان نفتی مورد مطالعه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 98
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2143561 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!