فرم سیاست در نظریه حقیقت انتقادی: مطالعه موردی طرح جورجو آگامبن
نیچه،از پیشتازان تبار فلسفه انتقادی، در «تبارشناسی اخلاق» خود میگوید، برای «انسان»، مسئله اصلی زندگی، نه خود رنج کشیدن، بلکه «معنایی» است که رنجکشیدنهایشدارد. اگرهمین تقلای مکرر و پیوسته «معناجویی» ازپس ایدیولوژی ها و رژیمهای حقیقت هنجاری رامحورگفتاری بدانیم که «فلسفه انتقادی» نامیده میشود،درخواهیم یافت که فلسفه انتقادی،پیوندی وثیق بااحیا و طرح دوباره «حقیقت»،آنهم درجهانی داردکه حقیقت و «معنا»،همواره به پای ارزشهایی نظیر «فایده» و «لذت» ازیکسو و بنیادگرایی وخشونت ازسوی دیگربه مسلخ آورده میشود.روشن است که در چنینن بردی برای «حقیقت»،آنچه حایزاهمیت است،نه صرفاپیریزی یک «هستیشناسی حقیقت»، یا «انسانشناسی» ومعرفتالنفس انتقادی،بلکه ترسیم وپیش کشیدن «چهرهای» است که این نظریه حقیقت انتقادی،برای جهان انسانی وروابط میان انسانهابهبارخواهدآورد؛چهرهای که بیش ازهر چیز،خودرادر «فرم سیاست»،نمایان میکند.دراین مقاله،تلاش نظری فیلسوفان انتقادی،برای بازسازی نسبت میان «طرح حقیقت» بافرم سیاست راازخلال نظریه جورجوآگامبن،فیلسوف انتقادی معاصر،دنبال میکنیم. جایی که آگامبن،به میانجی «انسانشناسی» ونظریه حقیقت،تلاش میکندتاآپاراتوس یافرمی رابرای روابط انسانی به پیش بکشدکه سودای حقیقتجویی انسان راباکنش خلاقانه وآزادازسلطه،پیوندزندوجایی برای کنش معطوف به حقیقت دراجتماع آینده بازنگاه دارد.
آپاراتوس ، آگامبن ، اجتماع آینده ، بالقوگی ، نظریه حقیقت
پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.
اگر عضو مگیران هستید:
اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.