ارزیابی اخلاق حرفه ای از منظر گیرندگان، ارائه دهندگان و فراهم کنندگان خدمت در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مازندران

پیام:
نوع مقاله:
خلاصه گزارش (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

پایبندی به اصول اخلاق حرفه درگروه های پزشکی علاوه بر بر رضایت مندی بیماران نقش مهمی در بهبود و بازگشت سلامتی آنان دارد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی وضعیت اخلاق حرفه ای از منظر گیرندگان، ارایه دهندگان و فراهم کنندگان خدمت در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد.

مواد و روش ها

 پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی در سال1398 انجام شد. جامعه آماری کارکنان، بیماران و مدیران بیمارستان های آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بودند. روش نمونه گیری از کارکنان، بیماران و مدیران به ترتیب به صورت تصادفی ساده، تصادفی سیستماتیک و سرشماری بود و حجم نمونه نیز به ترتیب 241، 309 و 25 نفر بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی محتوایی و ظاهری پرسشنامه با نظر خبرگان و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عامل تاییدی و پایایی آن به روش ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آمار توصیفی و آزمون واریانس یک طرفه انجام شد.

یافته ها

میانگین نمره کسب شده اخلاق حرفه ای از منظر ارایه دهندگان (64/0±17/4) بیش تر از منظر فراهم کنندگان (52/0±15/4) و گیرندگان (71/0±95/3) بود که این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار بود (05/0< P-). از مجموع دیدگاه مشارکت کنندگان مطالعه حاضر، بعد ارتباط با دیگر همکاران بیش ترین (55/0±34/4) و احترام به حق بیمار (68/0±09/4) کم ترین امتیاز را کسب نمودند.

استنتاج

وضعیت اخلاق حرفه ای در بیمارستان های استان مازندران مطلوب می باشد. ارزیابی مستمر اخلاق حرفه ای جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت و تصمیمات مناسب برای ارایه خدمات با پایبندی به اصول اخلاق حرفه ای توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
154 تا 159
لینک کوتاه:
magiran.com/p2156391 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!