رویکردی تمدنی به ظرفیت های فکری و تاریخی انقلاب اسلامی ایران؛ با تأکید بر اندیشۀ رهبران انقلاب

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

انقلاب اسلامی از برجسته ترین انقلاب های قرن بیستم میلادی است. این برجستگی به دلایل ظاهری همانند گستردگی سرزمینی و یا تعداد کشته ها و... نبوده؛ بلکه به عظمت در مبانی نظری (هستی شناختی، معرفت شناختی و انسان شناختی)، اهداف و آرمان های انقلاب باز میگردد. بر اساس چنین نگرشی، غایت این حرکت عظیم و الهی، نه صرفا سقوط حکومتی دست نشانده و یا جابه جایی قدرت سیاسی، بلکه بنیان گذاری عالمی جدید و طرحی نو برای آینده بشریت است. از این عالم جدید میتوان تعبیر به تمدن نوین اسلامی کرد. اکنون که از التهابات اولیه انقلاب گذشته و به مرحله بلوغ آن رسیده، ضرورت دارد با امعان نظر به این پتانسیل و ظرفیت، نگرشی عمیقتر به این پدیده اجتماعی افکند؛ چرا که شناخت صحیح انقلاب لازمه و مقدمه شکل گیری تمدن است. به عبارتی دیگر، مرحله تمدن نه به معنای اتمام مرحله انقلاب بلکه تکامل و اوج رشد و ثمردهی آن است. مسلما تکامل نهایی در بستر اولیه آن، یعنی انقلاب شکل میگیرد و در واقع، شکل گیری تمدن نیز آخرین مرحله تکامل و شکوفایی انقلاب است. این مقاله با چنین و بهره گیری از اندیشه رهبران انقلاب (حضرت امام » توصیفی علی «رویکری و با روش خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه ای)، به دنبال تبین این نگرش است.

زبان:
فارسی
صفحات:
128 تا 152
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2162775 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!