«دشت شقایق» یرمالای لاپاخین و «دشت های شقایق» امپرسیونیست های اروپایی (بر اساس نمایشنامه «باغ آلبالو» اثر آ.پ. چخوف)
در نمایشنامه «باغ آلبالو» اثر آنتون چخوف، از شیوه توصیف هنری اکفراسیس بهره گرفته شده است: متن اثر مملو از نمادها، عناصر و ویژگی های فرهنگی است که ریشه در زیبایی شناسی امپرسیونیسم روسی و اروپایی دارد. چخوف زمینه فرهنگی ای را بازآفرینی می کند که روشنفکران روسی در اواخر سده های نوزدهم و بیستم در آن زندگی می کردند. بسیاری از بخش های اثر باغ آلبالو را می توان به صورت نقاشی شده بر روی بوم هنرمندان نقاش امپرسیونیست اروپایی مشاهده کرد. بدون شک، ماجرا و داستان لاپاخین درباره مزرعه خشخاش، نقاشی های کلود مونه باعنوان «مزرعه خشخاش در گیورنی» را در ذهن ما تداعی می کند. توصیف هنری یا فن اکفراسیس چخوف را در نقاشی های ون گوگ نیز می توان مشاهده کرد (نقاشی های اشیای بی جان که در آنها خشخاش و مناظر مزرعه های خشخاش به تصویر کشیده شده اند). بسیاری از بخش ها و جزییات ریز اثر «باغ آلبالو» را می توان با آثار نقاشانی چون لویتان، وان گوگ، سورا و دیگران مقایسه کرد. نظر و موضع چخوف در این رابطه بدین شرح است: قهرمانان آثار او شیفته فرهنگ اروپایی هستند که ذهنیت و طرز فکر آنها تغییر کرده است؛ آنها هویت ملی خود را از دست می دهند و «غرب گرا» می شوند و قصد دارند روسیه را ترک کنند. آنها «روس های اروپایی» هستند که دچار «بردگی فکری» شده اند (به نقل از داستایفسکی). نویسنده ژانر کمدی و طنز را به ابزار انتقاد از روشنفکران روسیه و محکومیت آنها مبدل می کند.
امپرسیونیسم ، اکفراسیس ، چخوف ، «باغ آلبالو» ، کلود مونه ، ون گوگ ، هویت ملی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.