مروری بر کاربرد کشت سه بعدی و داربست های بیضه ای در القای اسپرماتوژنز آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه 

القای اسپرماتوژنز آزمایشگاهی می تواند برای درمان ناباروری در افراد آزواسپرمی و افرادی که تحت شیمی درمانی قرار گرفته اند سودمند باشد. برای رسیدن به این هدف سیستم های کشت مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعه مروری حاضر با هدف بررسی کاربرد کشت سه بعدی و داربست های بیضه ای در القای اسپرماتوژنز آزمایشگاهی انجام شده است. در این مطالعه مروری، اطلاعات مربوط به کاربرد کشت سه بعدی و داربست های بیضه ای در ایجاد اسپرماتوژنز آزمایشگاهی از پایگاه های اطلاعاتی نظیر SID، Magiran، PubMed، Irandoc، Iranmedx Scopus،Google Scholar   و web of science با استفاده از کلیدواژه های فارسی: کشت سه بعدی، داربست بیضه ای، اسپرماتوژنز، سلول بنیادی اسپرماتوگونی و کلیدواژه های انگلیسی: spermatogenesis, three dimentional culture, testicular scaffold, stem cell  بدون محدودیت زمانی جستجو شد. تجزیه و تحلیل داده ها به صورت کیفی انجام شد. در نهایت برای تنظیم مقاله از 35 مقاله به زبان فارسی و انگلیسی استفاده گردید. برای القا فرآیند اسپرماتوژنز در شرایط آزمایشگاهی از روش های کشت سه بعدی مانند کشت بافت بیضه، سیستم کشت آگار نرم، داربست های مواد زیستی طبیعی مانند کلاژن و داربست های مشتق از بیضه سلول زدایی شده استفاده شده است.

نتیجه گیری

کشت سه بعدی با استفاده از داربست ها و سلول های بنیادی اسپرماتوگونی می تواند برای القا اسپرماتوژنز آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرد حال آنکه در مسیر تولید اسپرم بارور برای درمان ناباروری چالش های تکنیکی و اخلاقی وجود دارد که نیازمند تحقیقات بیشتری می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
2794 تا 2805
لینک کوتاه:
magiran.com/p2173162 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!