احیای آلومینوترمی تری اکسید مولیبدن خاتون آباد در ماکروویو: بررسی تاثیر اندازه ذرات آلومینیوم و جرم نمونه بر فرآیند احیا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این پژوهش، ابتدا امکان سنجی  احیای آلومینوترمی تری اکسید مولیبدن با استفاده از ماکروویو در نمونه 10 گرمی بررسی شد و سپس تاثیر اندازه ذرات آلومینیوم بر احیای آلومینوترمی تری اکسید مولیبدن با استفاده از ماکروویو مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آنالیز پراش پرتو ایکس محصولات واکنش به همراه بررسی های ترمودینامیکی نشان داد که احیای آلومینوترمی تری اکسید مولیبدن با تشکیل محصولات میانی Al2 (MoO4) 3 و MoO2 پیش رفته و محصولات نهایی واکنش شامل مولیبدن فلزی و اکسید آلومینیوم می باشد. در این پژوهش، جهت بررسی تاثیر اندازه ذرات عامل احیا کننده آلومینیوم بر محصولات واکنش، آلومینیوم در سه اندازه ذره متوسط 45، 100 و 150 میکرون تهیه و در نسبت استوکیومتری با تری اکسید مولیبدن مخلوط و پرس گردیده و در ماکروویو احیا شد. احیای نمونه ها در محیط ماکروویو نشان داد که با کاهش اندازه ذرات آلومینیوم، زمان لازم جهت احتراق و انجام واکنش احیا کاهش می یابد. الگوی پراش محصولات احیا نیز نشان داد که با کاهش اندازه ذرات آلومینیوم، تشکیل فازهای میانی MoO2 و Al2(MoO4) 3 کاهش یافته و عمدتا فلز مولیبدن و اکسید آلومینیوم به عنوان محصولات نهایی فرآیند احیا تشکیل می شود. در تحقیق حاضر، جهت بررسی تاثیر جرم نمونه بر احیای آلومینوترمی تری اکسید مولیبدن، سه جرم 10، 100 و 1000 گرم انتخاب گردید. جهت تهیه نمونه های 10 و 100 گرمی از روش فشردن پودر در قالب پرس استفاده شد و نمونه ها درون ماکروویو احیا گردیدند. در این تحقیق با توجه به عدم امکان فشرده سازی پودر با جرم 1000 گرم با استفاده از قالب و پرس و احیا آن در مایکرویو خانگی، برای تهیه این نمونه ها از روش ملات سازی و برای احیا آن ها از شعله اکسی استیلن بهره استفاده شد. نتایج الگوی پراش پرتو ایکس نشان داد که با افزایش جرم نمونه، خلوص مولیبدن فلزی افزایش یافته و درصد مولیبدن باقی مانده در سرباره کاهش می یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p2173400 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!