تحلیل ساز و کارهای اولیپینی در رمان بیوتن رضا امیرخانی
در رمان معاصر، به کار بردن یک سری قواعد و الزامات دغدغه برخی از رمان نویسان است؛ چرا که به نظر می رسد رمان برخلاف شعر از قواعد خاصی پیروی نمی کند. در ادبیات فرانسه، گروه ادبی موسوم به اولیپو [1] با ابداع الزامات [2] و قواعدی که در انواع ادبی علی الخصوص رمان به کار می رود توانسته است آثار ادبی منحصر به فردی خلق نماید. در این میان، نکته قابل توجه آن است که برخی از نویسندگان غیر اولیپینی سبک نوشتاری شان قابل مقایسه با سبک این گروه ادبی است. رضا امیرخانی از جمله نویسندگان ایرانی است که توانست با نگارش رمان بیوتن که ساختار مشخص دارد، رمانی مشابه رمان اولیپینی خلق کند. مطالعه حاضر نشان می دهد که رضا امیرخانی در این رمان توانسته است بی آنکه با این گروه آشنایی داشته باشد با تلفیق ادبیات و علم ریاضیات، با به چالش کشیدن خواننده از طریق بازی های مختلف زبانی و ادبی و مهم تر از همه، با رعایت اصل اول ژاک روبو[3] نمونه ای از یک رمان اولیپین در زبان فارسی خلق نماید.
اولیپو ، بیوتن ، امیرخانی ، اصل اول ژاک روبو ، ساختار بازی
-
مطالعه بازنمودهای بینشی مکانی در گذر میلان
سمیرا آهن ساز سلماسی، مهدی افخمی نیا *، ، محمد محمدی آغداش
نشریه پژوهش زبان و ادبیات فرانسه، -
اریک شویار : این سو یا آن سوی نوشتار
، زینب طهماسبی*
نشریه پژوهش ادبیات معاصر جهان، پاییز و زمستان 1402 -
مطالعه ی انگیزه ی خود ویرانگری از طریق بازنمایی گفتار درون: در باب شخصیت خودبازتاب هارمونی شبانه ی ارکستر چوب ها
سمیرا آهن ساز سلماسی، مهدی افخمی نیا *،
نشریه قلم، -
تحلیل تقابلی املا در زبان فرانسه (آموزش زبان فرانسه در ایران)
الله شکر اسد اللهی *
مجله زبان پژوهی فرانسه،