تحلیل نشانه شناختی ساختار ادبی سه خشتی های کرمانجی
ترانه های سه خشتی بخشی از ادبیات شفاهی قوم کرمانج است، که با سه مصراع هشت هجایی با واژه هایی برآمده از طبیعت و زندگی روزمره و برپایه تجربیات فردی و خاطرات قومی شاعران ناشناس بومی سروده شده اند. در این پژوهش به عنوان یک موردکاوی نشانه شناختی با رویکرد تحلیلی تفسیری و با هدف توسعه ای، ابتدا به توصیف محتوای کلامی و رده بندی واحدهای نشانه ای سه خشتی ها و سپس به ریخت شناسی، تحلیل ساختاری و واکاوی دلالت های ضمنی آن ها پرداخته می شود. جامعه آماری این مقاله شامل هفتصد و پنجاه سه خشتی کرمانجی است که از سه کتاب منتشرشده در ایران برداشت شده اند. بررسی نشانه های رایج نشان داد که در سطح دال، چهار دسته اصلی زیر به ترتیب دارای بیش ترین کاربرد در ساخت بندی معنا و جانشینی مجازی یا استعاری انسان هستند: 1. نشانه های برگرفته از جانوران؛ 2. نشانه های برگرفته از گیاهان؛ 3. نشانه های برگرفته از اشیا؛ 4. نشانه های برگرفته از پدیده های طبیعی. دلالت های ضمنی (معناهای ثانویه یا لایه های معنایی اجتماعی فرهنگی و پیوندهای شخصی) این نشانه ها وابستگی ژرفی با ویژگی های قومی، شرایط اجتماعی-اقتصادی، سبک زندگی و تجربه دیرپای تاریخی کرمانج ها دارد. بدون شناخت جایگاه این نشانه ها و فهم معانی ثانویه آن ها، ارتباط ادبی با سه خشتی کرمانجی دشوار خواهد بود.
-
زیبایی شناسی امر والا در اندیشه تئودور آدورنو
علی صابونچی، *
فصلنامه کیمیای هنر، بهار 1403 -
پی جویی بازنمایی دوگان های رویارو در ارداویراف نامه پشوتان
*، عفیفه شاه پیر
مجله جلوه هنر، بهار 1403 -
پی جویی روابط بینامتنی و بیناسامانه ای در ترانه های سه خشتی و گلیم های کرمانجی شمال خراسان
*،
فصلنامه کیمیای هنر، زمستان 1400 -
گونه شناسی نقش مایه های طبیعی گلیم کرمانجی
، *
نشریه گلجام، بهار و تابستان 1399