اثر محلول غذایی و هرس بر رشد، محصول و کیفیت میوه فلفل تند در سیستم NFT

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

برای مقایسه اثر سه روش جایگزینی محلول غذایی در سیستم NFT و هرس بر فلفل، آزمایشی به صورت فاکتوریل اجرا شد. فاکتورها شامل روش های جایگزینی محلول غذایی (جایگزینی کامل محلول غذایی، جایگزینی محلول جذب شده بر اساس EC و جایگزینی محلول جذب شده بر اساس نیاز گیاه) و هرس (گیاه هرس شده و گیاه هرس نشده) بود. نتایج نشان داد که بیشترین رشد رویشی در گیاهانی مشاهده شد که محلول غذایی آنها به طور کامل تعویض می شد در حالی که گیاهان تغذیه شده بر اساس EC کمترین رشد رویشی و غلظت عناصر غذایی را دارا بودند. کلروفیل a و کلروفیل کل در گیاهان تغذیه شده بر اساس EC و نیاز گیاه در مقایسه با تیمار جایگزینی کامل محلول غذایی کاهش یافت. همه این صفات در گیاهان هرس نشده بیشتر از گیاهان هرس شده بود. محصول میوه در گیاهان تغذیه شده بر اساس EC محلول غذایی و نیاز گیاه کاهش یافت و تیمار هرس نیز این صفت را کاهش داد ولی بیشترین وزن تک میوه در گیاهان هرس شده ای مشاهده شد که بر اساس نیاز گیاه تغذیه شده بودند. بیشترین غلظت کارتنویید، مواد جامد محلول کل (TSS) و ویتامین C در گیاهان تغذیه شده بر اساس EC محلول غذایی مشاهده شد و این صفات در گیاهان هرس شده بالاتر از گیاهان هرس نشده بود. نتایج همچنین نشان داد که هرس باعث کاهش رشد و تعداد میوه در گیاه شد و بنابراین برای فلفل تند رقم سنتلا هرس پیشنهاد نمی شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1537 تا 1550
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2183361 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!