اثرات عصاره آبی گیاه اسطوخدوس (Lavandula officinalis) بر روی باروری و جنین موش Balb/C

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

عصاره آبی گیاه اسطوخودوس علاوه بر خواص آرامبخشی، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی می باشد . اما تاکنون اثر این گیاه، بر روی باروری بررسی نشده است . بنابراین در این پژوهش، اثرات عصاره آبی گیاه اسطوخدوس بر روی باروری و جنین موش Balb/C مورد بررسی قرار گرفته است .

مواد و روش ها

پس از تهیه عصاره، آزمایش بر روی 65 موش با انتخاب دوزهای g/kg.bw 6 (گروه1: 15 موش)، g/kg.bw 12 (گروه2: 15 موش)، g/kg.bw 18 (گروه 3: 15 موش) و تزریق طی 12 روز به صورت درون صفاقی انجام گرفت . نتایج هم زمان با گروه های تجربی، گروه کنترل (عدم تزریق:10 موش) و شم (تزریق سرم فیزیولوژی: 10 موش) مقایسه شد . داده ها با نرم افزارSPSS20.0 و تست ANOVA وDuncan با سطح معنی داری 05/0P< و 001/0>P مورد سنجش قرار گرفت .

یافته ها

باتوجه به نتایج، گروه تجربی1 زودتر از سایر گروه ها باردار شد و کاهش معنی دار 05/0>P و 001/0>P در تعداد نوزادان گروه 2و3 نسبت سایر گروه ها وجود داشت.در گروه 1 تمام نوزادها سالم اما در گروه 2 و 3 شاهد افزایش معنی دار 001/0>P در ناهنجاری جنین ها بودیم. در گروه 2 تعداد زیادی از نوزادان دارای خونریزی چشم، سر و جمجمه بودند؛ در گروه 3 انحراف اندامهای حرکتی از محور تقارن، خونریزی وسیع در تمام بدن مشاهده شد و در جنین تمام گروه های تجربی کاهش معنی دار وزن نسبت به گروه کنترل و شاهد دیده شد.

نتیجه گیری

می توان این گونه بیان کرد که مصرف اسطوخودوس در دوز بالا، باعث اختلال در باروری و ناهنجاری جنین می شود. در نتیجه شاید بتوان در آینده از آن به عنوان قرص ضدبارداری استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 128
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2183617 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!