راهبردهای زبانی در بازنمایی خشونت در ژانر درام اجتماعی فیلم های فارسی: رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی (تحلیل موردی 3 فیلم سینمایی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

خشونت زبانی نوعی رفتار زبانی و گونه ای اجتماعی است که همانند سایر گونه های اجتماعی متضمن دامنه ای از ساختارهای اجتماعی، الگوهای موقعیتی و رمزگان زبانی است که در نظام فرهنگی یک جامعه تجلی می یابد. این ساختارها و الگوها و رمزها، پیش شرط های وقوع این گونه رفتارهای زبانی به حساب می آیند. پژوهش حاضر که پژوهشی توصیفی تحلیلی است و بر مبنای رویکرد نظری تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف انجام می گیرد، با تاکید بر نقش خشونت زبانی در ژانر درام اجتماعی فیلم های فارسی به عنوان عاملی تاثیرگذار بر ساختار اجتماعی و فرهنگی جامعه و نیز تاثیرپذیر از این ساختارها، با هدف تعیین نوع راهبردهای زبانی در بازنمایی خشونت زبانی به رشته تحریر درآمده است. تاثیری که در نهایت منجر به تفاوت هایی در نحوه کاربرد زبان و در مواردی خاص در نوع دلالت ها و میزان و نوع واژه های به کار رفته می شود. با توجه به شواهد مشاهده شده در تعامل چهره به چهره شخصیت های موجود در فیلم ها به عنوان شرکت کنندگان در گفتمان سینمایی، نوع واژه ها و نیز نوع ساخت دستوری و ساختار متن به کار رفته در ژانر درام اجتماعی فیلم های فارسی در بافت موقعیت خاص متفاوت است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در فیلم های مورد بررسی، بافت موقعیت، نوع گفتمان و نیز مسایل و مشکلات اجتماعی مانند خیانت، باورهای نادرست سنتی، اعتیاد، ازدواج مصلحتی و طلاق پیش شرط های وقوع خشونت زبانی به حساب می آیند و با توجه به تحلیل داده های پژوهش مشخص گردید که راهبردهای زبانی (استعاره و تمثیل، قسم، نفرین، دشواژه، ارجاع، صورت خطاب، جملات پرسشی و امری، کنش های گفتار مستقیم و  غیرمستقیم) ابزارهایی برای بازنمایی خشونت زبانی و بیان مشکلات و مسایل اجتماعی در این فیلم های سینمایی هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 47
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2184419 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!