بررسی فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره بره موم و اثر آن در جلوگیری از اکسیداسیون روغن آفتابگردان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بره موم یک ماده صمغی جمع آوری شده توسط زنبور عسل از منابع گیاهی مختلف است. هدف از این تحقیق، ارزیابی فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره بره موم در روغن آفتابگردان طی زمان نگهداری بود. در این پژوهش، ابتدا ظرفیت آنتی اکسیدانی عصاره های اتانولی، متانولی و آبی بره موم با استفاده از روش DPPH ارزیابی شد. نتایج نشان داد که عصاره متانولی بره موم بالاترین فعالیت آنتی اکسیدانی را داشت. سپس غلظت های مختلف عصاره متانولی (0، 5/0 و 1 درصد) به روغن آفتابگردان اضافه شده و به مدت 60 روز در دمای 25 درجه سانتی گراد نگهداری شدند. برای مقایسه عصاره بره موم با آنتی اکسیدان های صنعتی، روغن آفتابگردان بازاری حاوی TBHQ نیز تهیه شده و همراه نمونه ها نگهداری شد. در طی زمان نگهداری، هر 20 روز یک بار، اندیس های پراکسید (PV)، اسید تیوباربیتوریک (TBARS) و اسیدی اندازه گیری شدند. داده های حاصله با استفاده از طرح کاملا تصادفی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که افزودن آنتی اکسیدان به روغن آفتابگردان منجر به کاهش اندیس های PV، TBARS و اندیس اسیدی نمونه ها شد. از این نظر، غلظت 1 درصد عصاره متانولی بره موم کارآمدتر از غلظت 5/0 درصد و آنتی اکسیدان سنتزی بود. در طی زمان نگهداری، مقادیر اندیس های اکسیداتیو نمونه ها به تدریج افزایش یافت. در همه زمان های مورد مطالعه، بالاترین میزان اکسیداسیون مربوط به روغن خام بود. نتایج ارزیابی حسی نشان داد که اختلاف معنی داری بین امتیازات طعم، رنگ و پذیرش کلی روغن حاوی عصاره بره موم و روغن آفتابگردان بازاری وجود نداشت، اما امتیاز مربوط به بو روغن حاوی عصاره بره موم کمتر از روغن بازاری بود. این گونه به نظر می رسد که عصاره متانولی بره موم دارای فعالیت آنتی اکسیدانی است که می توان از آن به عنوان یک آنتی اکسیدان در روغن و محصولات بر پایه روغن طی زمان نگهداری استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 130
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2185340 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!