بررسی مقایسه ای خواص فیزیک و شیمیایی و حسی دیفراست با روش های مختلف در قزل آلای رنگین کمان منجمد با و بدون لعاب، تحت روش آنالیز خوشه ای چند متغیره

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کیفیت قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) منجمد شده با لعاب و بدون آن، پس از خروج از انجماد به روش های متداول (بخاردهی، آب و یخچالی) و نوین (مایکرویو، میدان الکتریکی با ولتاژ بالا و روش اهمیک) مورد مقایسه قرار گرفت. نمونه های منجمد شده با لعاب، پس از خروج از انجماد به روش متداول و نوین (به جز نمونه M و MG) افزایشی را در میزان pH و پروتئین نشان دادند. فرایند لعاب دهی به صورت منفی بر میزان TVNB (میزان کلی نیتروژن باز فرار) و %FFA (میزان اسید چرب آزاد) اثر گذاشت و میزان این ترکیبات بعد از لعاب دهی در تمامی نمونه ها بعد از خروج از انجماد به استثنای SG (بخاردهی با لعاب) و S (بخاردهی) در روش متداول و M، MG، U و UG از روش مدرن افزایش یافت. میزان TOTOX در نمونه های HVEF HVEFG و OG پس از خروج از انجماد نسبت به نمونه ماهی طبیعی تغییر معناداری نداشت. لعاب دهی، میزان از دست دادن آب را کاهش و میزان ظرفیت نگهداری آب را در تمام نمونه های خروج از انجماد به استثنای MG افزایش داد. نمونه های MG و HVEFG/RG/WG به ترتیب دارای بیشترین و کمترین میزان سفتی بافت بودند. میزان L* در HVEF/HVEFG و U نسبت به نمونه ماهی تیمار نشده و دیگر تیمارها بزرگتر بود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
45 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2191913 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!