بررسی نتایج غربالگری کولونوسکوپی در بستگان درجه اول بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال خانوادگی نوع ایکس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

سرطان کولورکتال از جمله سرطان های در حال افزایش در ایران و یکی از معدود سرطان های قابل پیشگیری از دید سازمان بهداشت جهانی می باشد. از مهمترین راه های تشخیص زودرس این بدخیمی و ضایعات زمینه ساز آن (پولیپ ها) و متعاقبا پیشگیری از آن غربالگری می باشد. پروتکل های مختلفی برای برنامه بیماریابی در بستگان درجه اول موارد شناخته شده ارثی مانند HNPCC و FAP تدوین شده است ولی برنامه بیماریابی برای بستگان درجه اول گروهی از سرطان های کولورکتال فامیلیال که فاقد جهش های شناخته شده هستند (سرطان کولورکتال نوع ایکس)، تعریف نشده است. هدف از این مطالعه بررسی نتایج غربالگری کولونوسکوپی در بستگان درجه اول این بیماران است.

مواد و روش ها

این مطالعه مقطعی بر روی خانواده های بیماران مشکوک به سندروم لینچ که نقصی در بیان پروتئین های ترمیمی نداشتند، انجام شد. اطلاعات از سامانه ثبت پرونده های پزشکی بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال که در سامانه پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان کولورکتال مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سال 1387 تا سال 1397 ثبت شده بود، جمع آوری گردید.

یافته ها

با بررسی نتایج حاصل از کولونوسکوپی مشخص گردید که 18 نفر از 77 فرد مورد بررسی معادل 23% درصد پولیپ یا تومور در روده بزرگ خویش داشتند که از این میان 55% پولیپ ها از نوع هایپر پلاستیک و مابقی آدنوما بود. حدود 60% پولیپ ها در رکتوم و سیگمویید و مابقی در کولون و سکوم بودند. همچنین 4 بیمار در این غربالگری نشان از وجود تومور در روده بزرگ خود داشتند که تمامی آنها موارد تازه تشخیص داده شده بود و در 2 بیمار در این غربالگری تشخیص بیماری التهابی روده داده شد.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج این مطالعه در صورت بروز پولیپ در روده بزرگ، خانواده این بیماران به نظر می رسد که از خطر بالایی مانند همان خانواده های سندروم لینچی برخوردار باشند و نیاز به مراقبت های دوره ای کولونوسکوپی منظم دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2192310 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!