بررسی و دسته بندی انواع تابو در غزلیات حافظ شیرازی
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شاعران به دلیل نگاه تیزبینانه و ظرافت زبانی در شعر خود، از قراردادهای اجتماعی درمی گذرند و گام در قلمروهای ممنوع می گذارند، که این قلمروهای ممنوعه همان «تابو» نام دارد. در این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی به انجام رسیده است، تابو و انواع آن را در شعر حافظ برحسب مطالعه موردی بررسی کرده، سپس به دسته بندی و تحلیل گونه های آن پرداخته ایم. جستار پیش رو در پی تبیین این مسایل است که چه گونه هایی از تابو در غزل حافظ وجود داد؟ بسامد کدامیک بیشتر است و هدف شاعر از تابوشکنی چیست و به چه وسیله ای توانسته به صورت نرم به تابوشکنی بپردازد ؟ به نظر می رسد حافظ به کمک طنز و با سازواری و اجتماع «ضدین» به تابوشکنی بپردازد، رویکرد اصلی وی در تابو، سیاسی- اجتماعی است تا اعتقادی و ایدیولوژیک. حافظ از طریق تقابل های دوگانه ای که هم در محتوا و هم در بلاغت او در قالب ایهام وجود دارد، توانسته است به حریم های ممنوعه وارد شود. او در پی گونه ای اصلاح (Reform) سیاسی- اجتماعی است. این جستار علاوه بر بیان تابوهاشکنی های حافظ، هدف ثانوی دیگری نیز پی می گیرد و آن ابراز و تبیین ویژگی های بلاغی و زیبایی شناسانه غزل حافظ است.
کلیدواژگان:
تابو ، تابوشکنی ، حافظ ، غزل ، تقابل های دوگانه
زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 104
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2195477
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
تقابل های بنیادین شخصیت های داستانی در منظومه جهانگیرنامه
الهام ابراهیمی، *
پژوهشنامه ادبیات داستانی، تابستان 1403 -
تحلیل مجموعه داستان «قصه های مجید» هوشنگ مرادی کرمانی براساس برنامه آموزشی فبک
یاسر صفری سه چقایی*، عبدالرضا نادری فر،
نشریه تفکر و کودک، بهار و تابستان 1403