ساخت یک حسگر الکتروشیمیایی با ساختار گرافیت/نانونقره/ پردنیزولون جهت تشخیص و اندازه گیری کافئین در مکمل های دارویی و نوشیدنی ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

در این کار تحقیقاتی، ساخت و بهینه سازی عملکرد یک حسگر الکتروشیمیایی بر پایه اصلاح و لایه نشانی الکتروشیمیایی سطح الکترود قلم گرافیت عریان توسط نانو ذرات نقرهو پردنیزولون با استفاده از تکنیک ولتامتری چرخه ای نشان داده شده است.

روش‌کار

ولتاموگرام های متوالی چرخه ای در سرعت روبش های کم جهت تولید فیلم های پایدار و مقاوم بر سطح الکترود عریان قلم گرافیتی اعمال شدند. میکروسکوپ الکترونی روبشی جهت ماهیت شناسی سطح های اصلاح شده ی قلم گرافیت/ نانو نقره و قلم گرافیت/ نانو نقره/ پردنیزولون به کار گرفته شد. حسگر الکتروشیمیایی جدید با موفقیت جهت تخمین مقدار محتوی کافیین موجود در نمونه های آماده سازی شده مکمل های دارویی و نوشیدنی ها به کار برده شد.

یافته‌ها

نتایج نشان داد که این الکترود اصلاح شده، فعالیت الکتروکاتالیستی خوبی برای اکسیداسیون کافیین با پارامترهای الکتروشیمیایی کسب شده از قبیل ضریب انتقال الکترون برابر با 65/0، لگاریتم ثابت سرعت برابر با 39/3 (s-1) وغلظت لایه اکتیو سطح برابر با 4-10×4/3(میلی مول بر مجذور سانتیمتر مربع (را دارد. تحت شرایط آزمایشی بهینه شده، کافیین در محدوده غلظت 25تا 600 نانو مولار با حد تشخیص 17/8 نانو مولار توسط حسگر معرفی شده اندازه گیری گردید.

نتیجه‌گیری

این مطالعه بر روی ساخت و بهینه‌سازی سک الکترود اصلاح شده قلم گرافیتی جدید جهت اندازه‌گیری کافیین در نمونه های حقیقی حاوی آن تمرکز دارد. تکنیک ساده و مقرون به صرفه ی ترسیب الکتروشیمیایی جهت لایه نشانی نانو نقره و الکتروشیمیایی پردنیزولون به کار برده شد. این حسگر الکتروشیمیایی همچنین دارای مزایایی مانند پایداری بالا، تکرارپذیری رضایت‌بخش و حساسیت قابل قبول می‌باشد. بنابراین، این حسگر جدید می‌تواند جهت آنالیز نمونه های مکمل دارویی و نوشیدنی غیرالکلی (نوشابه) با صحت و دقت بالا در آنالیز پیشنهاد گردد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
456 تا 465
لینک کوتاه:
magiran.com/p2195598 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!