شناسایی و مدل سازی توانمندسازهای مدیریت زنجیره تامین سبز در صنایع کوچک و متوسط

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در چند دهه گذشته، دغدغه های محیط زیستی پیرامون عملیات تولیدی صنایع، سازمان های مختلف را برآن داشته تا از اقدامات سبز در فرآیندهای مختلف زنجیره تامین استفاده کنند چرا که مدیریت زنجیره تامین سبز یک فلسفه مهم سازمانی در کاهش خطرات محیطی و یک رویکرد پیشگیرانه جهت افزایش عملکرد زیست محیطی و دستیابی به مزایای رقابتی در سازمان ها تلقی می شود. هدف اصلی پژوهش شناسایی توانمندسازهای مدیریت زنجیره تامین سبز و ارایه مدلی در این راستا از دید ملاحظات زیست محیطی است. پژوهش پیش رو کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی است. جهت گردآوری داده ها پس از مرور پیشینه پژوهش شاخص های موثر بر مدیریت زنجیره تامین سبز  شناسایی و با استفاده از  پرسشنامه ی محقق ساخته حاوی 23 پرسش از مدیران صنایع کوچک و متوسط در استان اصفهان جمع بندی گردید. بر اساس جدول کرجسی- مورگان، با روش نمونه گیری تصادفی ساده، از بین 250 نفر کارکنان صنایع کوچک و متوسط در استان اصفهان، 150 نفر نمونه  آماری پژوهش انتخاب شدند. برای تجزیه وتحلیل داده ها و اولویت بندی شاخص ها، از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. شاخص ها رتبه بندی و در نهایت مدل پیشنهادی ارایه گردید. نتایج حاصل از یافته های پژوهش در باب عوامل موثر بر توانمندسازهای مدیریت زنجیره تامین سبز در پنج  شاخص شامل (تجارت الکترونیک، عملیات داخلی، موفقیت لجستیک، مدیریت کیفیت جامع و نوآوری) طبقه بندی شده است و نتایج اولویت بندی عوامل نشانگر این است که عملیات داخلی با (508/0) درصد، بیشترین تاثیر را بر روی مدیریت زنجیره تامین سبز دارد و نوآوری (317/0)، موفقیت لجستیک (237)، تجارت الکترونیک (228/0) و مدیریت کیفیت جامع (218/0) در اولویت های بعدی قرار می گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
169 تا 193
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2196577 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!