بررسی فعالیت همولیتیک و خواص بیوشیمیایی ناشی از زهر زنبور Apis mellifera بر روی موش های آزمایشگاهی نژاد NIH

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

زهر زنبور عسل ترکیبی پیچیده از اجزایی است که دارای فعالیت بیولوژیکی و بیوشیمیایی هستند. از این سم جهت درمان بیماری های مختلف در طب سنتی استفاده می شود. بنابراین، خالص سازی زهر زنبور عسل و بررسی خواص بیوشیمیایی آن می توانند در درک جنبه های درمانی آن مفید باشند. در مطالعه حاضر، زهر زنبور عسل Apis mellifera استخراج شد و از لحاظ بیوشیمیایی مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش ها

زهر خام از زنبور عسل ایرانی (Apis mellifera) انتخاب شد و مقدار پروتئین آن تعیین گردید. خالص سازی زهر با ستون کروماتوگرافی سفادکس G-50 انجام شد. جهت بررسی پروفایل پروتئینی زهر زنبور عسل و فراکسیون ها، الکتروفورز SDS-PAGE انجام گرفت. فعالیت همولیتیک زهر بررسی شد و آزمایشات بیوشیمیایی، بر روی یک گروه کنترل و گروه های آزمایشی صورت گرفت.

یافته ها

مقدار پروتئین موجود در زهر، حدود mg/ml 4/1 بدست آمد. کروماتوگرام نشان دهنده سه پیک بزرگ بود و ملیتین حدود 50 درصد زهر زنبور عسل را تشکیل می دهد. با انجام الکتروفورز، مشخص شد که این زهر دارای ترکیباتی با وزن مولکولی 3 تا 90 کیلو دالتون شامل ملیتین، فسفولیپاز، هیالورونیداز، فسفو مونواستراز اسید می باشد. آزمایش همولیتیک، HD50 ملیتین را در غلظت برابرµg/ml  0/5 مشخص کرد. سطح پارامترهای سرمی گروه های دریافت کننده زهر زنبور عسل به صورت معنی داری در مقایسه با گروه کنترل کاهش نشان دادند.

نتیجه گیری

زهر زنبور عسل، بخصوص ملیتین دارای فعالیت همولیتیک قابل توجهی می باشد و از نظر بیولوژیکی بسیار فعال است، لذا می توان از آن در درمان برخی از بیماری ها استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2197501 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!