پیش بینی روند تعداد مصدومین حوادث ترافیکی ارجاعی به پزشکی قانونی استان همدان با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی چند لایه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 حوادث ترافیک جاده ای یک مشکل جدید بهداشت عمومی در سراسر جهان است به گونه ای که تصادفات رانندگی یکی از مهمترین دلیل مرگ، ناتوانی و بستری در بیمارستان را تشکیل میدهند . پیش بینی روند تعداد مصدومین حوادث ترافیکی ارجاعی به پزشکی قانونی استان همدان با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی چند لایه هدف این تحقیق بود.

روش بررسی

 تحقیق حاضر توصیفی و تحلیلی از نوع مقایسه ای بود که با استفاده از اطلاعات گذشته به پیش بینی آینده پرداخت. در این تحقیق با استفاده از آمار مصدومان ترافیکی ارجاعی به پزشکی قانونی استان همدان  بین فروردین 1368 تا اسفند 1398 با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی به پیش بینی تعداد مصدومین برای 12 ماهه منتهی به سال 1399 پرداخته شد. ایتدا شبکه عصبی مناسب با داده های مصدومین طراحی گردید و سپس با استفاده از بهترین شبکه طراحی شده، شبکه شروع به آموزش نمود و  شبکه مورد اعتبار سنجی با شاخص درصد قدر مطلق میانگین خطا  قرار گرفت. ملاحضات اخلاق در  پژوهش در تحقیق حاضر رعایت شد و تحقیق دارای کد اخلاق به شماره  IR.MEDILAM.REC.1398.213   می باشد.

نتایج

  شبکه عصبی مصنوعی با 12 ورودی ، یک خروجی و 5 لایه پنهان  مناسب ترین شبکه برای پیش بینی مصدومین ارجاعی به پزشکی قانونی همدان  بود، شبکه عصبی  توانست که با دقت 90 درصد و خطای 10 درصد مقادیر 12 ماهه  مصدومان همدان در سال 1399 را  به خوبی پیش بینی کند.

نتیجه گیری

 مقادیر پیش بینی شده نشان داد  تعداد مصدومان ترافیکی در استان  همدان در حال کاهش است.با توجه به دقت بالا  شبکه عصبی مصوعی  در این تحقیق می توان این روش را به عنوان مبنایی برای آینده پژوهی در تصادفات قرار داد. روند نزولی تعداد مصدومان ترافیکی استان همدان نشان از موثر بودن برنامه های کاهش تصادفات در این استان است.

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2199192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!