نگاهی به گیاهان تیره چتریان درایران و ارزش و اهمیت آنها جنس های تک گونه، کاربرد ها و مصارف،پراکندگی جغرافیائی، گونه های انحصاری

پیام:
نوع مقاله:
نامه (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

تیره چتریان یکی از تیره های بزرگ گیاهی جهان با قریب 438 جنس و 3500 گونه است که بیشتر در نیمکره شمالی جهان پراکند اند (Mabberley 2006) ، این تیره در ایران 124 جنس و 365 گونه دارد که 118 گونه از آنها انحصاری ایران هستند. این تیره در ایران سه زیر تیره دارد که بزرگترین آنها  Apioideae  با 342 گونه  در برگیرنده 8 قبیله است که بزرگترین آنها قبیله Peucedaneae  شامل 144 گونه در ایران است. از مجموعه 124 جنس موجود 78 جنس یک گونه ای Monospecific  هستند و بقیه از 2 -33 گونه دارند. در میان جنس های تک گونه ای 15 جنس و گونه های آنها انحصاری ایرانند و تعداد جنس های در برگیرنده  یک تا چند گونه انحصاری بالغ بر 28 جنس است. چتریان در ایران عنوان گیاهان دارویی و معطر، سبزیجات خوراکی و ادویه جات، گیاهان عوفه ای و سمی دارای ترکیبات شیمیایی  مهمی هستند که در محل اشاره به گیاهان دارویی به آنها اشاره می کنم. چتریان ایران مانند سایر گیاهان به دلیل کاربردهای خاص و دخالتهای انسان واغلب تک گونه ای بودن جنس ها و پراکندگی جفرافیایی محدود آنها مورد تهدید هستند،  بعلاوه خواص دارویی و علوفه ای و قابلیت های صنعتی آنها، این موضوع را تشدید  می کند و رویشگا ه های طبیعی آنها را تحت فشار قرار می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2199667 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!