ارزیابی اثرات سیاستی پژوهش های سلامت حوزه کووید 19 با رویکرد آلتمتریکس: تجارب سیاستگذارانه کشورها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
هدف اصلی مقاله ارزیابی اثرات سیاستی پژوهش های سلامت حوزه کووید 19 با رویکرد آلتمتریکس است و دیگر اهداف بررسی رسانه های اجتماعی پر مخاطب در این موضوع، نظام های حکمرانی و اسناد سیاستی که از این مطالعات بهره برده اند، ابعاد موضوعی آنها، و تاثیرات سیاستی پژوهش های کارآزمایی بالینی کووید19 در اسناد موصوف است.
روش
پژوهش کاربردی و با بهره گیری از شاخص های علم سنجی نوین (آلتمتریکس) و تحلیل محتوا است. بر این اساس، کلیه پژوهش-های کووید 19 نمایه شده در پاپ مد، اسکوپوس، وب علوم و کوکراین استخراج و در پایگاه آلتمتریکس رصد شدند. جامعه نهایی بر اساس اهداف 4308 پژوهش رصد شده در این پایگاه ها است.
یافته ها
95 % درصد پژوهش های کووید 19 در توییتر اشاره شده است. در این میان 0.01% درصد پژوهش ها دارای اشاره در اسناد سیاستی بودندکه 45% درصد این اسناد مربوط به کشور سوییس و36.6% درصد ایالت متحده آمریکا بود. 7 مورد از پژوهش های استناد شده در این اسناد به شیوه کارآزمایی بالینی انجام شده اند. موضوعات مورد توجه در اسناد سیاستی در کووید 19 خدمات بهداشت و درمان عمومی، علوم بالینی و میکروبیولوژی پزشکی بودند.
نتیجه گیری
بهره گیری از آلتمتریک و سنجه های وبی در ردیابی ابعاد فرهنگی، اجتماعی، و سیاستی پژوهش ها و رصد تعامل کاربران در رسانه های اجتماعی مفید است، به ویژه توییتر که محملی جذاب برای کاربران است و طیف گسترده ای از موضوعات حوزه علوم پزشکی را مورد بحث قرار می دهد. همچنین، میزان بهره گیری از نتایج پژوهشهای هر کشور در اسناد سیاستی، در زمانی چنین کوتاه، نمایانگر اهمیت پژوهش ها به ویژه مطالعات کارازمایی های بالینی در سیاست گذاری کشورها است
زبان:
فارسی
صفحات:
318 تا 339
لینک کوتاه:
magiran.com/p2202066 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!