خوشه بندی مبتنی بر آنتولوژی ژن های هدف ریزRNA های موثر بر تولید شیر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شیر گاو مایعی بسیار مغذی است و بخش مهمی از رژیم غذایی یک فرد می باشد و تمامی مواد مورد نیاز بدن انسان را در خود دارد. استراتژی هایی که از طریق آن می توان تولید شیر را تحت تاثیر قرار داد، شناسایی ژن هایی که روی تولید و ترکیب شیر اثر می گذارند و استراتژی دیگر شناسایی ریزRNAهایی که بیان ژن های موثر را تحت تاثیر قرار می دهند. در این مطالعه ابتدا داده های ریزRNA های مربوط به غده پستانی گاو شیری با کد شناسایی E-GEOD-61227از پایگاه GEO پیاده سازی شدند. بعد از مشخص شدن میزان بیان ریزRNAها، شناسایی ژن های هدف ریزRNA ها به کمک پایگاه داده ای miRwalk انجام گردید. سپس برای فرآیند خوشه بندی ژن ها بر مبنای ساختار درختی آنتولوژی ژن که شامل سه زیر آنتولوژی فرآیند بیولوژیکی، عملکرد ملکولی و جزء سلولی است از نرم افزار AgriGO استفاده گردید. در مطالعه حاضر براساس خوشه بندی مبتنی بر آنتولوژی ژن های هدف نتایج نشان داد که فعالیت های بیولوژیکی مورفوژنز بافت پستانی و تکثیر سلول های اپیتلیال در سطح بسیار معنی داری می باشند که این فرآیندها در تکامل و توسعه غدد پستان نقش بسیار مهمی دارند و نتایج براساس فعالیت مولکولی نشان داد که سیگنال دهی با استفاده از پروتئین های گیرنده کینازی بیش ترین سطح معنی داری به خود اختصاص داده است. هم چنین نتایج مربوط به بخش اجزا سلولی نشان داد بیش ترین شمار ژن های هدف در بخش داخلی غشا سلولی ارگانل و غشا پلاسمایی قرار دارند. بنابراین، ژن های هدفی که تنظیم کننده این فرآیندهای معنی دار می باشند پتانسیل ایفای نقش قابل توجه جهت یافتن راهکاری هدفمند در راستای بهبود صفت تولید شیر را دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
435 تا 440
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2202363 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!