ساخت حلقه مخزنی با قابلیت رهایش پیوسته و طولانی مدت داروی لوونورژسترل جهت کاربردهای واژینال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیش از یک سوم زنان در طول زندگی خود خونریزی غیرطبیعی رحمی را تجربه می کنند. با توجه به مشکلات قرص های هورمونی استفاده از حلقه های واژینال حاوی هورمون های پروژسترونی می تواند انتخاب مناسبی برای درمان محسوب شود. در این مطالعه طراحی و ساخت حلقه مخزنی با قابلیت رهایش هورمون لوونورژسترل مورد بررسی قرار گرفته است.

روش بررسی

در مطالعه تجربی حاضر، به منظور ساخت حلقه های واژینال حاوی لوونورژسترل فایبرهای سیلیکونی زیست سازگار که دو سر آن با کلاهک های مخصوص به هم وصل گردیده استفاده شدند و درصدهای وزنی مختلف شامل 0/1، 0/2 و 0/4 هورمون لوونورژسترل نسبت به پارافین (به عنوان حامل دارو) درون فایبرها بارگذاری شدند که به ترتیب RSC1، RSC2 و RSC3 نام گذاری شدند. رهایش روزانه و تجمعی لوونورژسترل توسط دستگاه طیف سنج نوری اندازه گیری و مقایسه شده و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS version 16 و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه تحلیل شدند.

نتایج

بعد از رهایش انفجاری در روز اول که به میزان متفاوتی برای این سه پروتوتایپ بود از روز دوم تا سی ام برای RSC3 و از روز چهارم تا سی ام برای RSC1 و RSC2 رهایش پیوسته لوونورژسترل را از پروتوتایپ ها داشته ایم که میانگین رهایش روزانه برای سه پروتوتایپ RSC1، RSC2 و  RSC3به ترتیب برابر 8/22 ± 24/10، 9/02 ± 41/77 و 5/07 ± 83/29 میکروگرم در روز بوده است.

نتیجه گیری

باتوجه به یافته ها می توان حلقه های واژینال با قابلیت رهایش پیوسته و پایدار لوونورژسترل تا بازه 30 روزه را طراحی کرده و میزان رهایش روزانه آن ها را براساس بارگذاری اولیه دارو کنترل نمود. این روش می تواند جایگزین مناسبی برای قرص های هورمونی خوراکی در درمان خونریزی غیرطبیعی رحمی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
3044 تا 3055
لینک کوتاه:
magiran.com/p2203801 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!