بررسی پروفیل سطح آب و آبشستگی پایین دست سرریز گابیونی V شکل در پلان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سابقه و هدف:

 سرریز ها مهم ترین قسمت سازه های هیدرولیکی می باشند که جهت اندازه گیری جریان، کنترل سیلاب در مخازن و کنترل سطح آب در کانال های باز مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از گزینه های جایگزین مانند سرریز های گابیونی به دلیل سازگاری با طبیعت و نیازهای اکولوژیکی ترجیح داده می شوند. در این سرریز ها مواد فیزیکی و شیمیایی مانند رسوبات ریزدانه و مواد معلق آلی امکان عبور از منافذ به پایین دست را دارند و رسوب-گذاری پشت سازه را کاهش می دهد. همچنین آشفتگی جریان درون منافذ امکان افزایش هوادهی جریان و منجر به پالایش آب رودخانه می شود. یکی از عمده ترین مشکلات سازه هایی از قبیل سرریزها، دریچه ها و حوضچه های آرامش که در بالادست بسترهای فرسایش پذیر قرار دارند، آبشستگی در مجاورت سازه است که علاوه برتاثیر مستقیم بر پایداری سازه، ممکن است باعث تغییر مشخصات جریان و درنتیجه تغییر در پارامترهای طراحی سازه شود. هدف از این پژوهش بررسی پروفیل های جریان عبوری از سرریز گابیونی Vشکل با زوایای مختلف راس و آبشستگی پایین دست آنها می باشد.

مواد و روش ها

آزمایش های این پژوهش روی مدل فیزیکی سرریز گابیونی با 4 زاویه راس، 3 دانه بندی مصالح درون بدنه سرریز و 2 موقعیت قرار گیری راس سرریز در بالادست جریان و پایین دست جریان و 4 دبی انجام شد. همچنین آزمایش های آبشستگی در 3 زاویه راس سرریز، 2 دانه بندی مصالح بدنه و 2 حالت قرار گیری راس در بالادست و پایین دست جریان و 3 دبی با بستر فرسایش پذیر در کانالی به طول 12 متر، عرض و ارتفاع 6/0 متر مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد با کاهش اندازه مصالح بدنه سرریز ، تراز آب بالادست افزایش و حداکثر عمق آبشستگی نیز افزایش می یابد. همچنین با کاهش زاویه راس به دلیل افزایش طول سرریز تراز آب بالادست کاهش می یابد و عمق آبشستگی در زاویه راس 120درجه بیشتر از زاویه 150 درجه و بیشتر از زاویه 180 درجه می باشد. الگوی آبشستگی با موقعیت قرارگیری راس سرریز تغییر می کند. در صورتی که راس سرریز در بالادست باشد یک حفره آبشستگی در وسط کانال و چنانچه راس در پایین دست باشد 2 حفره آبشستگی در طرفین ایجاد می گردد.

نتیجه گیری

بسته به هدف استفاده از سرریز هر یک از حالت های قرارگیری راس سرریز گابیونی می تواند موثر باشد. در صورتی که هدف تامین آب و افزایش تراز آب باشد سرریز با دانه بندی ریز مفید تر و اگر هدف کنترل انرژی جریان باشد دانه بندی درشت تر مفید است. استفاده از سرریز Vشکل در کنترل فرسایش در کناره ها می تواند مفید باشد. استفاده از سرریزهای V شکل به دلیل داشتن طول بیشتر نرخ تغییرات تراز آب را با دبی کاهش می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
201 تا 216
لینک کوتاه:
magiran.com/p2204173 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!