بررسی سبک یادگیری و راهبردهای ارتباط شفاهی و رابطه آنها با هوش هیجانی در بین دانشجویان زبان انگلیسی ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از این پژوهش سبک یادگیری و راهبردهای ارتباط شفاهی در میان زبان آموزان انگلیسی با ضریب هوش هیجانی بالا و پایین در ایران می باشد. همچنین، این پژوهش به بررسی رابطه بین هوش هیجانی با چهار سبک یادگیری و راهبردهای ارتباط شفاهی در گروه زبان آموزان با ضریب هوش هیجانی بالا و پایین پرداخته است. بدین منظور، از 3 پرسشنامه برای جمع آوری داده ها از 108 زبان آموز از دانشگاه های شهرکرد و اصفهان و پیام نور استفاده شد. داده ها بصورت توصیفی و استباطی با استفاده از روش آمار همبستگی تحلیل گردیدند.  نتایج تحلیل توصیفی نشان داد که زبان آموزان با هوش هیجانی بالا ترجیجا از سبک یادگیری دیداری و حرکتی بهره بیشتری می بردند؛ در حالیکه زبان آموزان با هوش هیجانی کم، سبک یادگیری حرکتی و شنیداری را ترجیح می دادند. زبان آموزان با هوش هیجانی بالا، راهبرد صحت- محور و راهبرد مذاکره برای درک معنا را بیش از بقیه راهبردها ترجیح می دادند؛ درحالیکه در میان زبان آموزان با هوش هیجانی کم، بیشترین راهبرد ترجیحا راهبرد کلمه- محور و راهبرد نگاه اجمالی بود. راهبرد رها کردن پیام و راهبرد تلاش برای انگلیسی فکر کردن، کمترین راهبردهای بکار برده شده در دو گروه بود. علاوه بر این، نتایج همبستگی حاکی از عدم وجود رابطه معنادار بین هوش هیجانی و چهار سبک یادگیری در میان زبان آموزان با هوش هیجانی بالا و پایین بود. در میان زبان آموزان با هوش هیجانی بالا رابطه معناداری بین هوش هیجانی و راهبرد های ارتباط شفاهی نیز وجود نداشت. لیکن، رابطه معناداری بین هوش هیجانی و راهبردهای شفاهی مقابله با مشکلات گفتاری در بین زبان آموزان با هوش هیجانی کم مشهود بود. یافته های تحقیق دستاوردهایی برای فراگیری زبان خارجی در بردارد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1 تا 27
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2205612 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!