سنتز و بررسی کارآیی نانوکامپوزیت اسفنج پلی اورتانی سلول باز- اکسید نقره در گندزدایی آب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از مهم ترین و کارامدترین روش ها برای میکروب زدایی و تصفیه آب استفاده از نانوتکنولوژی می باشد. پخش نانوذرات اکسید نقره در ماتریس های پلیمری مختلف، به ویژه ماتریس اسفنج پلی اورتانی سلول باز برای تهیه نانوکامپوزیت های ضدمیکروبی با نسبت سطح به حجم بالا، می تواند روشی کارا در فرآیند تصفیه و ضدعفونی آب  باشد.

روش بررسی

در پژوهش حاضر نانوذرات اکسید نقره داخل مواد اولیه اسفنج پلی اورتانی سلول باز پخش و در ادامه اسفنج پلی اورتانی باروش One-shot سنتز گردید. در ادامه قابلیت استفاده از اسفنج پلی اورتانی سنتز شده به عنوان عامل ضد باکتریایی جهت گندزدایی آب  با روش "شمارش کلنی ها" (کاهش تعداد باکتری های آب آلوده با گذشت زمان) مورد بررسی قرار گرفت. همچنین سوسپانسیون  نیم مک فارلند (CFU/ml 108×5/1) رقیق شده با سرم بیولوژیکی (2:1) از باکتری های اشریشیا کلی و استافیلوکوکوس به عنوان آب آلوده به کارگرفته شدند. در نهایت خواص ساختاری اسفنج سنتز شده با استفاده از تصویر میکروسکوپ الکترونی روبشی(SEM) و طیف مادون قرمز تبدیل فوریهFT-IR)) مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

در پایان 12 ساعت آزمون ضدباکتریایی مشخص گردید، نانوکامپوزیت تهیه شده خاصیت ضدباکتریایی قابل قبولی در برابر باکتری اشریشیاکلی و استافیلوکوکوس دارد. همین طور یافته ها نشان دادند، نانوکامپوزیت در شرایط معینی پس از 6 و 8 ساعت  به ترتیب از رشد باکتری های استافیلوکوکوس اریوس و اشریشیا کلی جلوگیری کرده است. به طوری که پس از 6 و 8 ساعت برخورد با نانوکامپوزیت، تعداد باکتری های استافیلوکوکوس اریوس و اشریشیا کلی موجود در آب آلوده به ترتیب 100 (CFU/ml 106*0t6=  CFU/ml,  106*50 t0=) و 30 (CFU/ml 106*35t8=  CFU/ml,  106*50 t0=) درصد کاهش یافته بودند.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به نتایج بدست آمده توسعه این اسفنج ها و بکارگیری آن ها در فرایند تصفیه آب می تواند سبب کاهش چشم گیر استفاده از داروهای شیمیایی جهت کنترل عفونت ها شود. نانوذرات اکسید نقره به دلیل نسبت سطح به حجم بالا و  برهم کنش هایی که با دیواره باکتری ها دارند باعث آسیب به دیواره باکتریایی شده و ساختار سلولی باکتری ها را ازبین می برند.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2205758 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!