بهینه سازی شرایط تولید پلی ساکارید زیست فعال از فومس فومنتاریوس و بررسی فعالیت ضدباکتریایی و ضدسرطانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

یکی از قارچ های دارویی که از دیرباز در طب سنتی مورد استفاده بوده است، قارچ بازیدیومیست فومس فومنتاریوس است که پراکندگی گسترده ای در ایران دارد. پلی ساکاریدها به عنوان یکی از متابولیت های این قارچ خواص ضد التهابی، ضد دیابتی، ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی و ضدسرطانی دارند.

مواد و روش کار

بهینه سازی متغیرهای مستقل غلظتMgSO4.7H2O ، مقدار pH، عصاره مخمر و درصد مایه تلقیح به منظور افزایش تولید زیست توده و پلی ساکارید قارچ فومس فومنتاریوس با استفاده از روش تاگوچی مورد بررسی قرار گرفت. سپس خواص زیستی پلی ساکارید این قارچ شامل فعالیت ضدباکتریایی با روش شمارش کلنی باکتری، فعالیت آنتی اکسیدانی با استفاده از رادیکال آزاد DPPH و اثر ضدتکثیری روی 5 رده سلول های سرطانی MKN-45، AGS، A549، KYSE-30 و 5637 با استفاده از تست MTS بررسی شد.

یافته ها: 

غلظت MgSO4.7H2O و pH اولیه تاثیر معنی داری (0/05>P) بر تولید پلی ساکارید قارچ فومس فومنتاریوس دارد و در شرایط بهینه تولید پلی ساکارید این قارچ به g/L 5/410 می رسد. پلی ساکارید این قارچ رشد باکتری های استافیلوکوکوس اوریوس و اشریشیا کلی را به ترتیب 50% و 25% مهار می کند. فعالیت آنتی اکسیدانی این پلی ساکارید در تست DPPH، %16/11 است. بررسی اثر ضدتکثیری این پلی ساکارید روی سلول های سرطانی متفاوت است (KYSE-30> A549 5637 > AGS> MKN-45). این اثر با افزایش غلظت افزایش می یابد. در تیمار رده سلولی KYSE-30 با µg/mL 200 پلی ساکارید، زندمانی سلول ها پس از 72 ساعت به 40% می رسد.

نتیجه گیری: 

بهینه سازی محیط کشت قارچ دارویی فومس فومنتاریوس سبب افزایش تولید پلی ساکارید تا g/L 0/410  می شود. بهینه سازی سبب افزایش فعالیت زیستی پلی ساکارید می شود. فعالیت ضدباکتریایی علیه استافیلوکوکوس اوریوس و اشریشیا کلی به 50% و 25% می رسد. فعالیت آنتی اکسیدانی پلی ساکارید %16/11 است و زندمانی سلول های سرطانی KYSE-30 پس 72 ساعت به 40% می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
596 تا 611
لینک کوتاه:
magiran.com/p2206328 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!