حل دو مساله کلاسیک اندرکنش سازه سیال با استفاده از روش تبدیل دیفرانسیلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
قرارگیری سیال در مجاورت سازه، مانند آنچه در سیستم هایی مانند سد بتنی مخزن یا مخازن ذخیره آب یا نفت به چشم می خورد، سبب ایجاد دشواریها و پیچیدگیهایی در تحلیل هر دو حوزه سازه و سیال می گردد. از نقطه نظر ریاضی، کنار هم قرار گرفتن جامد و مایع، سبب درگیر یا در اصطلاح «کوپل شدن» معادلات حاکم بر این دو محیط می شود، به قسمی که حل مجزای معادلات مربوط به هر یک از دو محدوده مزبور غیرممکن خواهد بود. در سالهای اخیر، روش های گوناگونی برای حل اینگونه مسایل که در حالت کلی، به «مساله اندرکنش سازه سیال» معروفند، ارایه شده است. اما در این میان، روش نسبتا جدید «تبدیل دیفرانسیلی» که شیوه ای است نیمه تحلیلی نیمه عددی برای حل انواع معادلات دیفرانسیل معمولی و جزیی، کمتر در حل مسایل اندرکنشی بکار گرفته شده است. هدف مقاله پیش رو، بکاربستن روش تبدیل دیفرانسیلی در حل یک مساله کلاسیک اندرکنش سازه سیال و همچنین، معرفی یک مساله جدید اندرکنشی بر پایه مساله کلاسیک مزبور و ارایه حل بسته (البته در کنار حل به روش تبدیل دیفرانسیلی) برای آن است. خوشبختانه، نتایج عددی که شامل فرکانسهای طبیعی و شکلهای مودی هر دو سیستم مورد بحث در مقاله اند، نشانگر دقت بالای روش تبدیل دیفرانسیلی در حل این دو مساله اندرکنشی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 30
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2207596 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!