درشت مغذی و ریزمغذی های دریافتی مادر در دوران بارداری و رابطه آن با امتیاز نمایه توده بدنی برای سن نوزاد در بدو تولد: یک مطالعه کوهورت در شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

دریافت غذایی مادر در دوران بارداری نقش مهمی در رشد جنین و پیامدهای تولد دارد. هدف از مطالعه حاضر تعیین رابطه دریافت غذایی مادر در دوران بارداری با امتیاز z نمایه توده بدنی برای سن نوزاد BAZ  (Body Mass Index For Age Z-Score) در بدو تولد است.

مواد و روش ها:

 این مطالعه کوهورت روی 342 زن باردار مراجعه کننده به مراکز جامع سلامت و بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران در شهر تهران انجام شد.  اطلاعات دریافت غذایی مادر با تکمیل دو یادآمد غذایی 24 ساعته غیر متوالی در هفته های 34-31 بارداری به دست آمد. داده‏های مربوط به نمایه ‏های تن‏سنجی نوزادان از پرونده سلامت نوزادان در سامانه سیب جمع‏آوری شد. تجزیه و تحلیل داده‏ها با استفاده از آزمون رگرسیون خطی با تعدیل عوامل مخدوشگر انجام شد..

یافته ها :  

BAZ هنگام تولد با دریافتچربی و اسیدهای چرب ترانس  مادر در دوران بارداری ارتباط مستقیم و با دریافت اسیدهای چرب چند زنجیره ای اشباع نشده ارتباط معکوس داشت. همچنین BAZ هنگام تولد با دریافت غذایی منیزیم، فسفر، فولات، نیاسین و ویتامین C مادر در دوران بارداری ارتباط مستقیم و با دریافت کلسیم ارتباط معکوس داشت (05/0<p).

نتیجه گیری

دریافت غذایی دوران بارداری   با نمایه ‏های تن‏سنجی هنگام تولد نوزادان در ارتباط بود. درنتیجه ارزیابی وضع تغذیه مادر در دوران بارداری برای اطمینان از مصرف مطلوب درشت مغذی‏ها و ریز‏ مغذی‏ ها ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2207954 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!