سازکارهای امنیت سازی کمیته های انقلاب اسلامی در دوران ریاست آیت الله مهدوی کنی (ره)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

حفظ و صیانت امنیت داخلی کشور و راهکارهای برای تامین آن از مهم ترین مباحثی است که همواره مورد توجه نظام و دانشمندان حوزه امنیت بوده است. لذا ضروری است برای ادامه حیات سیاسی کشور از راهکارها و طرح های امنیتی که بیشترین سازگاری با ساختار و فرهنگ جامعه اسلامی را دارد مورد مداقه قرار داد که کمیته انقلاب اسلامی از جمله ی آنان است.

روش شناسی پژوهش: 

روش پژوهش نیز «تحلیل محتوا» است؛ بدین صورت که پس از طی مرحله موضوع شناسی و استخراج عناصر سازوکارهای به وجود آورنده امنیت در کشور توسط کمیته ها در مکتوبات و مصاحبه های تاریخ شفاهی انجام شده به جستجوی فیش های مرتبط پرداخته و مضامین و دلالت ها را استخراج کردند و در نهایت به تحلیل دقیق آنها پرداخته شده است.

یافته ها: 

پس از پیرزی انقلاب اسلامی در شرایطی که جامعه ی ایران از بحران های ناامنی شدیدا رنج می برد شرایط را فراهم آورده بود تا دشمنان انواع توطیه را برای براندازی انقلاب صورت دهند، تشکیل نهاد منسجم بومی امنیت ساز را ضروری می ساخت تا ثبات، امنیت و اقتدار را در جامعه بازگرداند. از این رو امام خمینی(ره) نهاد کمیته انقلاب اسلامی را به عنوان اولین نهاد امنیتی کشور تاسیس نمودند و ریاست آن را بر عهده آیت الله مهدوی کنی(ره) گذاردند تا امنیت جان و مال مردم و اماکن عمومی، رسیدگی و کنترل اوضاع را تامین نمایند.

نتیجه گیری: 

نتایج حاصل از این پژوهش نشان از آن دارد که کمیته انقلاب اسلامی، ابتدا تهدیدات موجود را شناسایی نمود و سپس بر اساس راهکارهای که متناسب با ظرفیت و ساختارهای جامعه ی اسلامی که شامل؛ مسجد، روحانیون و نیروهای مردمی و خودجوش هست را به درستی به کار گرفتند و در نهایت در طی اقداماتی امنیت و ثبات را به کشور بازگرداندند.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p2209189 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!