نحوه تعامل زنان در چالش نقش های چندگانه مورد مطالعه: زنانی که همزمان شاغل، دانشجو، متاهل و دارای فرزند در شهر تهران هستند

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

فرصت های مشارکت اجتماعی زنان منجر به تعدد نقش و مستلزم تعاملاتی شده که می تواند تصویر هویتی جدیدی از زنان را نشان دهد. هدف ما بیان موقعیت تعاملی و نحوه پاسخ های راهبردی زنان در نقش ها و لایه های متعدد هویتی است که در این وضعیت پدید می آید. ترسیم تصویری از راهبردهای آشکار، پنهان و گاه مبهم زنان در تعارضات و چالش های حوزه خصوصی و عمومی در انجام وظایف و مسئولیت هایشان در مواقعی است که خود، تنها تعیین کننده وضعیت خود نیستند. نتایج این پژوهش با روش کیفی مردم نگاری و تکنیک تحلیل تماتیک در سه جنبه توصیف، تحلیل و تفسیر نتایج با تعداد 38 مصاحبه از زنان موردمطالعه در شهر تهران نشان می دهد زنان در طی فرایند بازاندیشی، تمایل بیشتری به تعاملات منعطف و قابل کنترل از سوی خود دارند و چالش همیشگی این زنان، آنان را در الزام شکستن برخی ساختارها قرار می دهد. زنان به صورت پیوسته به ترمیم و اصلاح شکاف های موجود در زندگی می پردازند که عنوان «تعاملات ترمیمی» توضیح و تفسیری در راستای حرکت زنان به سمت ایجاد تعادل و سازگاری است؛ بنابراین «اخلاق مراقبت همراه با تعاملات ترمیمی»، برای زنان بهترین پیامد ممکن و نوعی راهبرد موفق در زندگی آنان قلمداد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 169
لینک کوتاه:
magiran.com/p2213181 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!