بررسی میزان کارایی میز لپ تاپ ارگونومی طراحی شده در بهبود وضعیت ارگونومی کاربران لپ تاپ با استفاده از روش RULA

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هم زمان با پیشرفت های همه جانبه در سال های اخیر، نیاز به استفاده از رایانه افزایش چشمگیری داشته است. صنعت رایانه به منظور سهولت جابه جایی، اندازه رایانه های شخصی (لپ تاپ) را کاهش داده است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی میزان کارایی میز لپ تاپ ارگونومی در حالت های مختلف استفاده از آن و با استفاده از روش ارزیابی پوسچر Rapid Upper Limb Assessment (RULA) بود.

روش ها

این مطالعه از نوع مقطعی، توصیفی- تحلیلی و مداخله ای بود و در آن، 17 دانشجوی پسر و 17 دانشجوی دختر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بازه سنی 20 تا 30 سال مورد بررسی قرار گرفتند. پوسچر افراد در سه حالت نشسته چهارزانو، نشسته روی صندلی و درازکش در دو وضعیت بدون استفاده از میز لپ تاپ و با استفاده از میز لپ تاپ طراحی شده، با استفاده از روش RULA ارزیابی گردید.

یافته ها

تفاوت معنی داری در تغییرات نمره RULA بدون استفاده از میز و با استفاده از میز لپ تاپ ارگونومی در هر سه حالت استفاده از میز لپ تاپ مشاهده شد (001/0 > P) و این یافته نشان داد که استفاده از میز لپ تاپ ارگونومی در بهبود وضعیت نشستن کاربر هنگام استفاده از لپ تاپ تاثیر داشت. میانگین تغییرات نمره RULA در حالت نشسته چهارزانو، نشسته روی صندلی و درازکش به ترتیب 85/1-، 64/1- و 79/1- بود. بین شاخص های قد و جنسیت با تغییرات نمره RULA نیز رابطه معنی داری وجود داشت.

نتیجه گیری

میز لپ تاپ ارگونومی طراحی شده به دلیل دارا بودن قابلیت تنظیم ارتفاع، قابلیت تنظیم پهنا و قابلیت تنظیم شیب صفحه کلید در شش حالت، دارای بیشترین انطباق با ابعاد آنتروپومتری بدن در حالت های مختلف استفاده از لپ تاپ برای کاربران می باشد. نتایج به دست آمده، موثر بودن میز لپ تاپ ارگونومی در بهبود وضعیت کاربران هنگام استفاده از لپ تاپ را تایید می نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 157
لینک کوتاه:
magiran.com/p2215725 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!