تضاد و متناقض نما در دیوان شمس با جستاری در تبارشناسی تضاد و متناقض نما در منابع بلاغی
بحث تضاد و تقابل در آثار ادبی از اهمیت زیادی برخوردار است و برخی از شگردهای موثر ادبی و بلاغی مثل تضاد، مقابله، متناقض نما (پارادوکس)، ایهام تضاد و... بر بنیاد تضاد و تقابل بنا نهاده شده است. در این مقاله با شیوه توصیفی- تحلیلی و با رویکرد تحلیل محتوا، نخست آرایه تضاد و متناقض نما (پارادوکس) در کتاب های بلاغی بررسی شده، سپس کاربرد این فنون در 50 غزل از غزلیات مولوی بررسی و تبیین شده است. نتیجه این است که در کتاب های بلاغی متاخر، تعاریف و تقسیم بندی ها دقیق تری از شگرد ادبی تضاد ارایه شده و گستره آن فراتر از گذشته دانسته شده است و آرایه متناقض نما تنها در برخی از کتاب های بلاغی متاخر بحث شده است. مولوی در استفاده از این شگرد ادبی مقلد صرف نیست، بلکه به اقتضای حال نوآوری کرده است. متناقض نماهای غزلیات مولوی بسیار و از نوع اسنادی است. استفاده نسبتا زیاد از تقابل آفرینی در غزلیات مولوی ضمن اینکه نشان دهنده فهم عمیق هنری و بلاغی او از قابلیت های هنری فنون بلاغت است، به این واقعیت هم اشاره دارد که تعبیرات پارادوکسیکال با فضاهای عرفانی متناسب است. درمجموع می توان گفت استفاده مولوی از شگرد تضاد و متناقض نما در نبوغ ذاتی و اندیشه خلاق و وجد و حال عرفانی او ریشه دارد.
بلاغت ، غزلیات شمس ، مولوی ، تضاد ، متناقض نما(پارادوکس) ، مقابله
-
بازتاب شعر لافونتن در اشعار بهار و پروین
*
نشریه مطالعات نوین علوم انسانی در جهان، پاییز 1403 -
استعاره مفهومی انسان کامل در دفتر اول مثنوی با تکیه بر دو عنصر دریا و خورشید
منیره عیدی، محمد بهنام فر*، ، ابراهیم محمدی
مجله مطالعات ایرانی، بهار و تابستان 1403 -
بررسی تطبیقی نمود واژه ی سرو در غزلیات حافظ و شهریار
هادی دانش مقدم، شیما دانش مقدم *،
نشریه مطالعات نوین علوم انسانی در جهان، بهار 1403 -
واکاوی اصول و روش های تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی بر قرآن و احادیث در اندیشه های مولانا در مثنوی معنوی
حمیدرضا وردی*،
نشریه پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی، زمستان 1399