تاثیر تمرینات ثبات مرکزی بر کاهش درد، عملکرد فیزیکی و خطر زمین خوردن زنان سالمند مبتلا به کمردرد مزمن غیراختصاصی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کمردرد مزمن غیراختصاصی شای عترین نوع کمردرد مزمن م یباشد و دستیابی به یک برنامه درمانی و توانبخشی برای بهبود سری عتر بیماران مبتا به کمردرد مزمن همواره مورد توجه بوده است. لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر تمرینات ثبات مرکزی بر کاهش درد، عملکرد فیزیکی و خطر زمین خوردن زنان سالمند مبتا به کمردرد مزمن غیراختصاصی بود.

مواد و رو شها: 

تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی و طرح آن مطال های دو گروهی همراه با پیش آزمون و پس آزمون بود. به همین منظور، 40 نفر از زنان سالمند مبتلایان به کمر درد مزمن غیراختصاصی به روش تصادفی در 2 گروه مساوی 20 نفری انتخاب شدند. به منظور ارزیابی درد، عملکرد فیزیکی و خطر زمین خوردن به ترتیب از مقیاس آنالوگ بصری شدت درد، تست های عملکردی و پرسشنامه خطر زمین خوردن استفاده گردید. گروه تجربی به مدت 4 هفته تمرینات ثبات دهنده مرکزی هفت های 3 جلسه 30 تا 45 دقیق های  را انجام دادند. گروه کنترل در این مدت هی چگونه تمرینی انجام ندادند. برای تحلیل داده ها از آزمون آنوا با اندازه گیری تکرارشده در سطح معناداری 05 / P 0 استفاده شد.

یافته ها:

 یافته های تحقیق حاضر نشان داد 12 جلسه تمرینات ثبات دهنده مرکزی باعث کاهش درد، افزایش عملکرد و کاهش خطر زمین خوردن زنان سالمند مبتا به کمردرد مزمن غیراختصاصی در افراد گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل شده است.

نتیجه گیری

نتایج تحقیق حاضر نشان داد تمرینات ثبات مرکزی بر کاهش درد، عملکرد فیزیکی و خطر زمین خوردن زنان سالمند مبتا به کمردرد مزمن غیراختصاصی تاثیر معناداری دارد. لذا به کلینیک های توانبخشی پیشنهاد می شود از تمرینات ثبات مرکزی در برنامه های درمانی خود توجه ویژه داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 79
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2217099 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!