مقایسه تاثیر تمرینات ثباتی به تنهایی و در ترکیب با آموزش درد بر درد، عملکرد و حس عمقی بیماران دارای کمردرد مزمن غیراختصاصی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به شیوع بالای کمردرد مزمن غیراختصاصی و تاثیرات آن بر فعالی تهای روزانه و سبک زندگی افراد، مطالعه در مورد دیدگاه های درمانی نوین و تمرین درمانی این بیماری حایز اهمیت م یباشد. هدف این پژوهش مقایسه تاثیر تمرینات ثباتی به تنهایی و در ترکیب با آموزش درد بر درد، عملکرد و حس عمقی بیماران دارای کمردرد مزمن غیراختصاصی بود.

مواد و رو شها:

 روش تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی بود. 45 زن دارای کمردرد مزمن غیراختصاصی به سه گروه تمرین ثباتی با آموزش درد  15 نفر ، تمرین ثباتی بدون آموزش درد  15 نفر و کنترل  15 نفر تقسیم شدند. گرو ه های تمرینی تمرینات را به مدت شش هفته و سه جلسه در هفته انجام دادند؛ مدت تمرین در هر جلسه 45 دقیقه طول م یکشید. متغیرهای درد، ناتوانی و حس عمقی کمری-لگنی به ترتیب با استفاده از مقیاس بصری درد، پرس شنام ه اوستوستری و گونیامتر دستی اندازه گیری شد. به منظور تحلیل تفاوتهای درون گروهی از آزمو ن آماری تی زوجی و از آزمون تحلیل واریانس یک راهه برای بررسی تفاو تهای بین گروهی استفاده شد.

یافته ها: 

هر دو مداخله تمرینی بر بهبود درد، ناتوانی عملکردی و حس عمقی موثر بودند، تفاوت آماری معناداری تنها در بین دو گروه تجربی بر متغیرهای وابسته مشاهده شد. همچنین تفاوت آماری در گروه کنترل معنادار نبود.

نتیجه گیری:

 یافت ه ها نشان داد هر دو گروه تمرینات ثباتی با و بدون آموزش درد بر کاهش درد، بهبود ناتوانی و حس عمقی کمری لگنی افراد دارای کمردرد مزمن غیراختصاصی موثر بود. با توجه به بهبودی متغیرهای انداز هگیری شده در دو گروه تمرینی پیشنهاد می شود، ترکیبی از این تمرینات در درمان بیماران مبتا به کمردرد مزمن غیراختصاصی در آینده استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
94 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p2217101 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!