ملاحظاتی درباره ی ضبط و شرح برخی از بیت های شاهنامه
شاهنامه ی فردوسی، آمیزه ای رازناک است که هرچه بیشتر در آن تامل کنیم و ژرف نگرانه تر بنگریم، بیشتر متوجه ظرایف زبانی و معانی تودرتوی آن می شویم. این اثر سترگ، متن آسان نمای دیریابی است که با وجود شرح های متعدد و مقاله های مستقل در تبیین برخی ابهام های آن، هنوز کم نیستند بیت هایی که در ضبط آن ها تردید است و بیت هایی که توضیح شارحان درباره ی برخی از آن ها پذیرفتنی نمی نماید. در این جستار نگارندگان با واکاوی برخی از بیت های شاهنامه ی ویراسته ی جلال خالقی مطلق، به عنوان تازه ترین و بهترین چاپ شاهنامه دریافتند که در برخی از موارد، نارسایی ها و ابهام هایی در شرح ابیات دیده می شود که یا از توجه ناکافی به بافت متن ناشی شده یا ابهام و نارسایی شرح، ناشی از ضبط نادرست بیت است. ازاین رو، در بخش نخست مقاله کوشش شده که با بررسی انتقادی ضبط چند بیت، نویسش موجه تری پیشنهاد شود. در بخش دوم مقاله، بعد از نقد شرح های ارایه شده درباره ی برخی از بیت ها، کوشش شده که با توسل به منابع درون متنی و برون متنی، معنای شایسته تری ارایه گردد.
-
بررسی پیوند کواسیر، نوشاک ادایی ایزدان نورس با هئومه و سومه ی اوستایی _ودایی
*، سید محمد برفر
نشریه ادبیات تطبیقی، بهار و تابستان 1403 -
نگاهی به غیاب داستان آرش در شاهنامه فردوسی از منظر تحلیل پارادایمی
معین کاظمی فر*،
نشریه پژوهش های ادبی، تابستان 1402