برآورد و تحلیل میزان بخار آب بارش زا با استفاده از داده های GPS و ارتفاع سنجی ماهواره ای (مطالعه ی موردی: ایران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تعیین  بخار آب موجود در جو نقش به سزایی در پیش بینی شرایط آب و هوایی و مطالعات بارش دارد. به همین دلیل مطالعه ی تاخیر تروپسفری مخصوصا مولفه ی تر که ناشی از وجود بخار آب در جو می باشد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این مقاله مقدار بخار آب توسط داده های رادیومتر ماهواره ی ارتفاع سنجی و داده های GPS برآورد شد، که نتایج حاصل از GPS مبنا قرار داده شد و نتایج حاصل از ارتفاع سنجی ماهواره ای با آن مقایسه شد. برای این منظور مشاهدات عبورهای 16 و 133 ماهواره ی جیسون- 3 با دوره ی زمانی 10 روزه در سال 2018 مورد استفاده قرار گرفت. بعد از پردازش مشاهدات ماهواره ی ارتفاع سنجی با استفاده از نرم افزار BRAT 3.3، مقدار میانگین بخار آب بارش زا در این روش برای شهرهای تنکابن، ارومیه و بندرعباس به ترتیب 45، 44 و 30 میلی متر بدست آمد. در روش GPS ، با بهره گیری از الگوریتم تعیین موقعیت مطلق نقطه ای دقیق PPPتاخیر تروپسفری کل در راستای قایم  ZTD بدست آمد و سپس تاخیر هیدرواستاتیک (ZHD) از تاخیر کلی کسر و در نهایت با اعمال ضریب تبدیل  ذیربط به تاخیر غیرهیدرواستاتیک (ZWD)، مقدار بخار آب بارش زا برآورد شد. با پردازش مشاهدات GPS سه ایستگاه دایمی تنکابن، ارومیه و بندرعباس در سال 2018 متناظر با مشاهدات عبورهای 16 و 133 ماهواره ی جیسون- 3 با فاصله ی زمانی 10 روزه و با استفاده از نرم افزارBernese 5.2 ، مقدار میانگین بخار آب بارش زا به ترتیب 47، 45 و 31 میلی متر برآورد شد. در نهایت مقدار RMS و انحراف معیار حاصل از دو روش به ترتیب 1 تا 1.5 میلی متر و 5 تا 5.5 میلی متر برآورد شد. نزدیکی نتایج بدست آمده از دو روش مذکور، نشان دهنده ی توافق و سازگاری بسیار بالا بین این دو روش با ضریب همبستگی حدود 98/0 و قابلیت ترکیب آنها برای مطالعات اقلیمی و آب و هوایی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 139
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2217171 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!