یک چارچوب جدید پشتیبانی از تصمیم برای ارزیابی پروژه های حمل و نقل پایدار با استفاده از ابزار جدید مدل سازی عدم قطعیت: اعداد فازی فیثاغورثی ذوزنقه ای با ارزش بازه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این مقاله یک چارچوب جدید پشتیبانی از تصمیم برای ارزیابی پروژه های حمل و نقل ارایه میدهد که جهت ارزیابی اثرات پولی و غیرپولی پروژه ها به طور همزمان از تصمیم گیری چند معیاره و تحلیل هزینه فایده بهره میبرد. جهت مواجهه با عدم قطعیت موجود در معیارهای غیرپولی، از اعداد فازی فیثاغورثی با ارزش بازهای استفاده میشود. بر این اساس و جهت ارزیابی پروژه های حمل و نقل پایدار از منظر معیارهای غیرپولی، یک روش تصمیم گیری گروهی چند معیاره در شرایطی که اطلاعات جزیی در خصوص اهمیت و اولویت نسبی معیارها وجود دارد و هیچ گونه اطلاعاتی در خصوص اهمیت و اولویت نسبی تصمیم گیران وجود ندارد، پیشنهاد میشود. یک ابزار جدید مدلسازی عدم قطعیت؛ اعداد فازی فیثاغورثی ذوزنقهای با ارزش بازهای، جهت مواجهه با ابهام و عدم قطعیت موجود در تخمین مقادیر پولی معرفی میشود. در نهایت روش پیشنهادی، جهت ارزیابی و انتخاب پروژه های حمل و نقل یک شرکت، به عنوان مطالعه موردی، بکار گرفته میشود. روش پیشنهادی امکان ارزیابی پروژه های حمل و نقل را از منظر اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی فراهم میسازد. نتایج مطالعه موردی نشان میدهد که چارچوپ تصمیمگیری پیشنهادی میتواند به عنوان یک ابزار کارا و ارزشمند در تصمیمگیریهای حمل و نقلی بکار گرفته شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
53 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p2219541 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!