بررسی تاثیر متون فرهنگی متفاوت بر روی شاخصهای مهارت خواندن فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در یادگیری پروژه محور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این مقاله سعی داشته تا تاثیر استفاده از مطالب درسی فرهنگی متفاوت را روی اضطراب در خواندن، خودکارایی در درک مطلب خواندن و مهارت خواندن تعدادی از دانشجویان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی را از طریق دو روش آموزشی پروژه و معلم محور بررسی نماید. این تحقیق بر روی چهار کلاس از دانشجویان سال اولی در رشته آموزش زبان انگلیسی انجام گردید. تمرکز درسی هر یک از این کلاسها روی متون فرهنگی متفاوت بود (یعنی کلاس پروژه محور آ روی فرهنگ زبان اول، کلاس پروژه محور ب روی فرهنگ زبان دوم ، و کلاسهای پروژه محورو معلم محور ج و د روی فرهنگ هر دو زبان تمرکز داشتند). پرسشنامه های خودکارایی در یادگیری و عملکرد و اضطراب در خواندن و بخش درک مطلب تست میشیگان به عنوان پیش آزمون و پس آزمون در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفتند. ازتستهای نمونه جفتی تی و آنکوا به منظور تحلیل داده ها استفاده گردید. نتایج نشانگر این حقیقت بودند که بر خلاف کلاسهای آ، ج و د که در آنها کاهش چشمگیری در میزان اضطراب در خواندن در انتهای دوره تحقیق مشاهده گردید، در کلاس مبتنی بر فرهنگ زبان دوم یا همان کلاس ب افزایش این اضطراب کشف شد. به علاوه اگرچه پیشرفتهای چشمگیری در خودکارایی و مهارت خواندن از پیش آزمون تا پس آزمون در دانشجویان کلاسهای آ، ب و ج دیده شد، هیچ تفاوت قابل ملاحظه ای بین این گروه ها با توجه به این دو متغیر وجود نداشت. این در حالی است که کلاس پروژه محور ج از کلاس معلم محور د در هردو متغیر به طور چشمگیری پیشی گرفت. نتایج به دست آمده در این مطالعه میتوانند ارایه گر توصیه هایی خاص به مدرسان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجه، نویسندگان کتب درسی و طراحان برنامه های درسی در هنگام انتخاب مطالب درسی و یا شیوه های آموزشی مناسب باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
343 تا 381
لینک کوتاه:
magiran.com/p2219662 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!