تشخیص تقلبات و بررسی اصالت گوشت و فرآورده های گوشتی با استفاده از خواص شیمیایی و تکنیک PCR در شهر تبریز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به هزینه نسبتا بالای گوشت خام، امکان تقلب در محصولات غذایی گوشتی دور از ذهن نیست. اهمیت پی بردن به تقلب در محصولات گوشتی از نظر اختلاط سایر انواع گوشت ها و یا اجزای ارزان قیمت لاشه و یا عدم رعایت ترکیبات ذکرشده در برچسب محصولات است. تشخیص تقلب در محصولات گوشتی از جنبه‫های مختلفی مانند اقتصادی، امنیتی، مذهبی و سلامتی حایز اهمیت است، لذا نهادهای ناظر بر کیفیت و سلامت در جامعه باید با روش های گوناگون و دقیق به این مهم بپردازند.

روش کار

در این تحقیق ویژگی های شیمیایی (مقادیر چربی، پروتئین، کربوهیدرات، خاکستر و رطوبت) تعداد 58 نمونه محصولات گوشتی عرضه شده در سطح شهر تبریز به روش های ذکرشده در استانداردهای ملی ایران مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین اصالت گوشت تعداد 47 نمونه گوشت خام و فرآورده های گوشت قرمز از نظر اختلاط گوشت و یا سایر قسمت های لاشه مرغ در آنها، با  استفاده از تکنیک PCR بررسی شد.

یافته ها:

 نتایج تحقیق نشان داد 38/41 درصد نمونه های آزمایش شده دارای مقادیر مغایر با حدود مجاز تعیین شده در استاندارد ملی ایران بودند. همچنین تقلب در نمونه ها بصورت اختلاط آلایش مرغی در آنها، چه در فرآورده های صنعتی دارای نشان استاندارد مانند محصولات فرآوری شده و نیمه فرآوری شده و چه در گوشت های خام قابل مشاهده بود بطوری‫که در مجموع، 23/87 درصد از نمونه های اخذشده از نظر اصالت گوشت محصول، مورد تایید قرار نگرفت.

نتیجه گیری:

 این مطالعه نشان داد که میزان تقلبات و درج اطلاعات نادرست در برچسب محصولات گوشت قرمز از نظر اختلاط آلایش مرغی در آنها در شهر تبریز بسیار بالا بوده و این مسئله ضرورت نظارت دقیق، مستمر و منظم نهاد های بهداشتی بر روی این محصول غذایی پرمصرف را بیش از پیش آشکار می‫نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
478 تا 488
لینک کوتاه:
magiran.com/p2220579 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!