ارزیابی آثار عصاره هیدروالکلی کلپوره (Teucrium polium) بر جنین و مایع کوریوآلانتوییک با استفاده از مدل جنینی ماکیان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

عوارض جانبی داروها همواره به عنوان یکی از موارد بحث برانگیز در علوم پزشکی مطرح بوده است. تاکنون تحقیقات کافی درباره آثار جانبی و پاتولوژیک گیاه کلپوره به عنوان یک گیاه دارویی بر جنین صورت نگرفته است. لذا مطالعه ی پیش رو در نظر دارد اثرات پاتولوژیک عصاره هیدروالکلی گیاه کلپوره بر ترکیبات شیمیایی مایع کوریوآلانتوییک و پارامترهای وزن، رشد و بافت های خارجی و داخلی جنین را با استفاده از مدل جنینی ماکیان مورد بررسی قرار دهد.

مواد و روش ها

تعداد 48 تخم مرغ نطفه دار از نژاد راس 308 بطور تصادفی به 3 گروه مساوی تقسیم گردید. در گروه اول (کنترل) مقدار 5/0 سی سی فسفات بافر سالین و در گروه های دوم و سوم 5/0 سی سی عصاره هیدروالکلی کلپوره به ترتیب با دوزهای 25 و 50 میلی گرم/کیلوگرم وزن تخم مرغ به داخل زرده تخم مرغ ها تلقیح گردید. به جنین ها تا روز 18 اجازه رشد داده شد و سپس از نظر ضایعات ماکروسکوپی و میکروسکوپی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

یافته ها

تزریق عصاره هیدروالکلی موجب ایجاد اختلال در وزن، رشد و فاکتورهای بیوشیمیایی مایع کوریوآلانتوییک در طول دوران رشد گردید و بیشترین آثار پاتولوژیک در بافت های پوششی، مغز، ریه، قلب، کبد و کلیه جنین های دریافت کننده عصاره کلپوره با دوز 50 میلی گرم/کیلوگرم مشاهده گردید.

نتیجه گیری

عصاره هیدروالکلی کلپوره می تواند آثار پاتولوژیک مختلفی در اندام های خارجی، داخلی و مایع کوریوآلانتوییک ایجاد نماید. با توجه به مصرف این گیاه در مناطق مختلف ایران، توصیه می شود استفاده از آن بخصوص در دوران بارداری با احتیاط صورت پذیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
136 تا 147
لینک کوتاه:
magiran.com/p2222135 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!