شناسایی عوامل کیفی موثر بر کیفیت آموزش بالینی در بیمارستان های شهر ساوه در سال های 1397 و 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آموزش های بالینی، آموزش هایی هستند به واسطه آن ها دانشجویان بالینی در بیمارستان ها، دروس تیوری آموخته شده را به صورت عملی فرا می گیرند و نقش مهمی در بهبود فرایند های درمانی و ارایه بهتر خدمات به بیماران دارند. بنابراین هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی در بیمارستان های شهر ساوه بود.

مواد و روش ها

این پژوهش از نوع مطالعات ترکیبی و از جمله طرح های اکتشافی است. در مرحله کیفی برای تبیین موضوع کیفیت آموزش های بالینی از روش کیفی گراندد اشتراوس و کوربین 1998 استفاده شد. با توجه به جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 140 نفر تعیین شد که 20 نفر در مصاحبه شرکت کرده و 120 نفر نیز پرسش نامه کاغذی و الکترونیکی را تکمیل کردند. مصاحبه های نیمه ساختارمند و پرسش نامه محقق ساخته با ضریب آلفای کرونباخ 0/958 به عنوان ابزار جمع آوری داده ها انتخاب شدند. با استفاده از نرم افزارهای MAZQDA نسخه 10 و SPSS نسخه 26 گویه های حاصل از تحقیقات کیفی تجزیه و تحلیل شد و جهت شناسایی عوامل از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد.

ملاحظات اخلاقی: 

این پژوهش طبق نامه شماره 1809/30/د/98 جزو اولویت های پژوهشی معاونت درمان دانشکده علوم پزشکی ساوه است و همچنین طی نامه شماره127/44/د/99 اجازه انجام این پژوهش در دانشکده علوم پزشکی ساوه داده شده است.

یافته ها:

 پنج عامل به عنوان عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی به دست آمد. عامل اول، فضا و امکانات شامل امکانات رفاهی جهت دانشجویان و ایجاد اتاق های آموزشی در هر بخش و اجازه استفاده دانشجویان از تجهیزات و لوازم مصرفی، عامل دوم، بهبود فرایندهای آموزشی برای رسیدن به اهداف بیمارستان و رضایتمندی و ایمنی بیمار، عامل سوم، کمبودهای آموزشی و مدیریتی شامل عدم وجود طرح درس مشخص، کمبود هیات علمی و عدم مشارکت دانشجو و استاد در فرایند تدریس، عامل چهارم، ارزیابی استاد شامل کمبود استادان باتجربه و ایجاد روحیه مشارکتی در تدریس و عامل پنجم، ارتقای کیفی آموزش شامل ایجاد انگیزه مادی و معنوی در دانشجویان و استادان و امکانات جدید آموزشی و توانمندسازی استادان بود.

نتیجه گیری

پنج عامل شامل فضا و امکانات، پیامدهای بهبود فرایندهای آموزشی، کمبودهای آموزشی و مدیریتی، ارزیابی استاد و ارتقاء کیفی آموزش و بهبود فرایندهای آموزشی به عنوان عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی در بیمارستان های شهر ساوه شناسایی شدند که توجه به آن ها می تواند در بهبود فرایند آموزش و بهبود کیفیت ارایه خدمات به مردم مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
550 تا 569
لینک کوتاه:
magiran.com/p2229053 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!